Försäljning versus marknadsföring

Försäljning versus marknadsföring

Vad kan vi inom sälj lära oss från Formel 1? Jag är så fascinerad över hur arbetet i depån är synkroniserar inom Formel1. Alla vet vad de ska göra i varje enskilt ögonblick. En samverkan mellan många individer för att åstadkomma ett gemensamt mål som kan vara däckbyte på snabbast möjliga tid. Kan vi lära oss något av det inom B2B försäljning?

Läs mer
Automatisera där det är möjligt
Digitalisering, Personlig effektivitet, Pipedrive Torbjörn Johansson Digitalisering, Personlig effektivitet, Pipedrive Torbjörn Johansson

Automatisera där det är möjligt

Tänk dig följande scenario. Du har identifierat ett prospekt du bör kontakta men då uppstår frågan: på vilket sätt borde du ta kontakt? Ska du ringa, skicka e-post, skicka SMS eller kanske kontakta på LinkedIn. När du bestämt dig och genomfört det första kontaktförsöket och inte fått någon kontakt, hur länge ska du vänta till nästa försök och på vilket sätt ska du försöka då? Detta kan ta mycket tid att hantera manuellt, men det finns hjälp att få…

Läs mer
Kvalificera dina affärer på ett metodisk sätt

Kvalificera dina affärer på ett metodisk sätt

Kvalificering av affärer handlar om att utvärdera potentiella kunder, så snabbt som möjligt för att avgöra om de kommer att köpa från oss och bli framgångsrika användare av våra produkter och tjänster inom en given tidsram, för ett givet belopp. MEDDIC är en känd kvalificeringsmetod för affärer, tillämplig på alla komplexa B2B försäljningsprocesser.

Läs mer
Säljare vinner på att marknadsföra sig
Hitta affärsmöjligheter, Social Selling Torbjörn Johansson Hitta affärsmöjligheter, Social Selling Torbjörn Johansson

Säljare vinner på att marknadsföra sig

Den här artikeln tar upp frågan varför det är viktigt för säljare att vara på LinkedIn och marknadsföra sig för att få förtroende. Frågor som besvaras är: Vad vinner säljare på att vara på LinkedIn? Vad vinner säljare på att marknadsföra sig? Varför är det viktigt med förtroende och hur det påverkar säljprocessen? Då får även tips för att öka försäljningen med LinkedIn.

Läs mer
Ett okänt verktyg jag nu inte kan vara utan
Digitalisering, Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Digitalisering, Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Ett okänt verktyg jag nu inte kan vara utan

Jag hatar administration likt många andra säljare. I Pipedrive jobbar jag ofta med mallar men hur gör man när det inte passar med en mall eller när man ska publicera något på LinkedIn eller skriva text i någon annan molntjänst? Som så många gånger tidigare så var det en av mina kunder som tipsade om för mig okänt Google Chrome tillägg.

Läs mer
Bemöt kundens invändningar med 4B
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Bemöt kundens invändningar med 4B

En naturlig konsekvens av att fråga kunderna om feedback är att de kommer med invändningar. Invändningar är en naturlig del i säljprocessen och kan ske av många olika skäl och ta många former. Här kan du läsa om 4B - fyra viktiga steg att hantera invändningar under ett säljsamtal.

Läs mer
10 skäl att välja Pipedrive CRM
Torbjörn Johansson Torbjörn Johansson

10 skäl att välja Pipedrive CRM

Ett av de mest populära CRM verktygen är Pipedrive CRM och främst för att det är fullproppad med funktionalitet för att underlätta vardagen för säljare och försäljningschefer. Det är framför allt ett CRM som är byggt av säljare, för säljare. Här delar jag med mig av 10 Pipedrive funktioner byggda för att underlätta vardagen för säljare.

Läs mer
Rekrytera "rätt" säljare
Torbjörn Johansson Torbjörn Johansson

Rekrytera "rätt" säljare

Jag har på den senaste tiden hört flera försäljningschefer säga att de har misslyckats med rekryteringen av nya säljare. Problemet var inte att de inte hittade någon utan att den person de anställde inte riktigt passade för säljrollen. Hade det kunnat undvikas?

Läs mer
Stort TACK till Vojigos kunder
Kundnöjdhet Torbjörn Johansson Kundnöjdhet Torbjörn Johansson

Stort TACK till Vojigos kunder

Att skapa värde är inte alltid lätt att mäta. Jag har valt att använda verktyget Trustpilot och efter avslutat uppdrag ber jag kunderna bedöma min insats i en skala från ett till fem och dessutom skriva några ord. Jag har hittills fått 56 skrivna omdömen och nu också nått den högsta nivån. Jag är så otroligt stolt och tacksam över att mina kunder uppskattar det jag gör: att jag hjälper dem, delar med mig av min kunskap och skapar värde i mina leveranser.

Läs mer