Kundportalen som hjälper dig stärka samarbetet med dina kunder

Vad är en kundportal?

”En kundportal är en affärsstrategisk kommunikationsplattform för effektiv kommunikation och samarbete med dina befintliga kunder.”

Principen bakom en kundportal är enkel; ge dina kunder en digital service som spar både kundens och din tid. En kundportal är en säker webbplats där kunder loggar in för att få tillgång till uppdaterad information och möjlighet till samarbetsfunktioner. Exempel på information som bör finnas i kundportalen är aktuellt saldo, fakturor möjlighet att registrera och hantera ärenden etc. Kundportalen förbättrar kundrelationer genom att ge fullständig 24 × 7 tillgång till aktuell information. Kundfördelarna kan sammanfattas som bekvämlighet och relevans. Detta eftersom portalen innehåller allt som kunden behöver i en online-plats (användaren behöver inte navigera över flera webbplatser och inloggningar). I en väldesignad kundportal ser dina kunder bara det som är relevant för deras sammanhang, presenterat på ett sätt som gör det enkelt även för en ovan användare. "En förlängning av företagets interna affärslösningar" Kundportalen blir en förlängning av företagets övriga affärslösningar så som affärssystem, CRMsystem etc. Detta innebär att den interna effektivitet som uppnås med dessa digitala verktyg även förs vidare till kunderna. Denna extra service tjänar flera syften:

  • Nöjdare kunder som uppskattar den extra service det innebär att alltid ha tillgång till uppdaterad information

  • Avlastning för kundtjänst och säljare som annars behöver svara på telefonsamtal och mail från kunder gällande exempelvis fakturafrågor

  • Möjlighet att öka kontaktytan mot kunderna då flera personer hos kunden kan ges åtkomst till kundportalen.

  • Viss ”mjuk” inlåsningseffekt då kunderna inte vill vara utan denna service om de byter till en annan leverantör.

Vidare kan kundportalen utformas så att den innehåller stöd för sociala funktioner som ökar kundernas engagemang samt ge möjlighet att sprida riktad information till olika grupper av användare. Kundportalen är ett komplement till den traditionella kundtjänsten där digital teknik ger kunderna möjligheter till självbetjäning när och hur de önskar. Målet med kundportalen bör alltid vara att öka servicen för kunderna och därmed stärka deras positiva känsla för företaget.


Vilken sorts företag behöver en kundportal?

Företagets storlek spelar ingen roll för beslutet om det bör kunna erbjuda sina kunder en VIPingång. Det är snarare frågan om företaget behöver bli bättre på kundvård och samtidigt frigöra tid som kan läggas på andra aktiviteter som bör styra. Hur mycket onödig tid läggs av företaget och kundernas personal samt hur mycket missförstånd skulle kunna undvikas samtidigt som företaget får en mer professionell och modern framtoning? Kundportaler syftar till att underlätta samarbetet och relationen till befintliga kunder. Har ditt företag återkommande företagskunder där det är viktigt att kunna ge en bra service? I så fall är kundportalen verktyget för er.


Vilken kundnytta bidrar kundportalen med?

Syftet med att införa en kundportal till företagets befintliga kunder är att underlätta deras vardag. I stället för att själva behöva skapa sig strukturen för att hålla koll på engagemanget mot er som leverantör får kunden detta serverat i kundportalen. Att kunden enkelt får tillgång till uppdaterad information, möjlighet att enkelt interagera, registrera ärenden etc. gör att deras motstånd till interaktion med ditt företag minskar. Detta ger även möjligheten för dig att vidare promota nyheter som kan leda till nya affärer och förnyat förtroende hos dina kunder. Kundens nytta med kundportalen kan sammanfattas med:

  • Ökad kontroll av sitt engagemang

  • Enklare rutiner

  • Tillgång till relevant information


vojigo - ny partner med bizzjoiner

Bizzjoiner är lösningen för företag som vill ge sina kunder åtkomst till en portal av information och tjänster. Det är det enklaste sättet att hålla öppet 24/7. Med personliga inloggningar och ett effektivt behörighetssystem håller du och dina kunder reda på vem som kommer åt vilken information.

Vill du veta mer om Bizzjoiner? Boka då ett möte med mig nedan.

Med säljträning händer det!
— Torbjörn @vojigo