När jag kontaktar företag gör jag det aldrig för att sälja något. Du kanske tycker det är konstigt då jag arbetar med försäljning. Det beror på att min ingång är följande: jag kontaktar företag för att jag vill:
hjälpa dem med deras problem och utmaningar
dela med mig av min kunskap
skapa värde (både under mötet samt eventuell leverans)
Att skapa värde är inte alltid lätt att mäta. För ett år sedan bestämde jag mig för att använda verktyget Trustpilot och efter avslutat uppdrag ber jag kunderna bedöma min insats i en skala från ett till fem och dessutom skriva några ord.
Ett företags TrustScore beräknas med hänsyn till dessa tre faktorer: tidsrymd, frekvens och bayesianskt medelvärde.
Tidsrymd. Nya omdömen väger tyngre än äldre. De senaste omdömena väger tyngst, eftersom aktuella omdömen ger bättre insikt i nuvarande kundnöjdhet.
Frekvens. Företag behöver kontinuerligt få nya omdömen för att behålla sin TrustScore. Eftersom de senaste omdömena väger tyngst, genererar regelbunden insamling av omdömen en mer stabil TrustScore.
Bayesianskt medelvärde. I uträkningen används ett bayesianskt medelvärde för att säkerställa att ett företag med få omdömen initialt får en mer balanserad genomsnittlig TrustScore. Detta innebär att vi i vår uträkning inkluderar värdet av 7 omdömen värda 3,5 stjärnor var i alla TrustScores. Allt eftersom ett företag samlar in fler omdömen, blir detta en mindre betydlig faktor i uträkningen.
Från TrustScore till stjärnbetyg
Efter uträkningen visualiseras ett företags TrustScore som ett stjärnbetyg från 1 till 5 stjärnor, inklusive halva stjärnor. Med hjälp av matematisk avrundning, avrundas stjärnbetyget uppåt eller neråt till en hel eller halv stjärna.
Jag har hittills fått 58 skrivna omdömen och nu också nått den högsta nivån. Jag är så otroligt stolt och tacksam över att mina kunder uppskattar det jag gör: att jag hjälper dem, delar med mig av min kunskap och skapar värde i mina leveranser.
Jag vill därför rikta ett stort TACK till mina kunder för de fina betygen.