Vintern nalkas och det kan vara en spännande tid på året. Dags att ta itu med att hitta nya affärsmöjligheter och avsluta påbörjade.
De flesta har ännu inte börjat fundera på 2025 år försäljningsmål utan har fullt upp med att slutföra 2024. Men är det inte dags att börja fundera på 2025? Varför då kanske du undrar? Hur kan jag ställa frågan: "Ligger du redan efter?"
Min erfarenhet av B2B försäljning är att säljcykeln vanligtvis ligger mellan 3 till 12 månader, beroende på typ av affär och produkt eller tjänst. Om din säljcykel är 5-6 månader så innebär det att det du startade upp under oktober i år är det du får skörda under februari/mars 2025. När du väl går in i 2025 är det andra halvåret du kan påverka ordentligt. Första halvåret blir en konsekvens av hur väl du lyckades under sista halvåret/kvartalet 2024.
En del företag sätter organisationens säljmål som en procentuell ökning av föregående år (t.ex. +15%) utan att titta efter vad som finns i pipelinen och vad som är realistiskt att landa under första kvartalet. Ett bra sätt att titta in i sin pipeline och hålla koll på sin säljprognos för redan identifierade affärer.
Detta beskrev jag i en annan bloggartikel, som du kan läsa här. Annars kan bli en brant uppförsbacke där motivationen tryter redan efter någon månad då man inser att målen är orealistiska. Här får målarbetet motsatt effekt mot hur det är tänkt. Med andra ord tänk till då ni sätter era mål.