Offentlig upphandling – oändliga möjligheter

Vad är offentlig upphandling?

De flesta har hört talas om offentlig upphandling, men det är inte alla som vet att det år 2021 gjordes upphandlade köp till ett värde av 879 miljarder kronor. I detta ingår så många olika generella och specifika tjänster och varor att det är stor sannolikhet att man som leverantör kan hitta en upphandling att lämna anbud i.

Vilka upphandlar då? Alla kommuner, statliga verksamheter och regioner, men även alla kommunala och vissa statliga bolag, omfattas av skyldigheter att upphandla varor och tjänster. I vart fall om köpen uppgår till vissa fastställda belopp.

 

Varför delta i offentliga upphandlingar?

Det är svårt att hitta mer stabila kunder än offentliga verksamheter. Dessutom ska det vara tydligt vilka krav som ställs för att lämna anbud och vinna upphandlingen. Däremot är priset ofta en avgörande faktor, men många ser ändå fördelar med stabila avtal som ofta är långa.

Går något fel finns det dessutom i vissa fall möjlighet att begära överprövning av upphandlingen.

 

Hur kommer man igång?

Online kan man hitta flera annonsplatser för offentlig upphandling där man kan söka på relevanta nyckelord för sin verksamhet. Man kan skaffa ett gratis användarkonto på annonsplatsen, så hittar man alla dokument där krav och förutsättningar listas. Anbud lämnas sedan oftast i digitala formulär.

 

Försäljning inom offentlig upphandling

Större leverantörer med fokus på offentlig verksamhet kompletterar ibland sin säljavdelning med ett upphandlingsteam. Detta innebär inte att säljavdelningen blir överflödig.

I upphandlade avtal får man i vissa situationer sälja kompletterande tjänster och produkter, som anses vara ändringar av tidigare avtal. I detta ingår bl.a. kompletterande beställningar avseende något som blivit nödvändigt att göra, med upp till 50 procent av värdet på det ursprungliga kontraktet.

Förutsättningarna för när kompletterande beställningar får göras kan upplevas som komplicerat, men det är värdefullt för en leverantör att känna till i dialog med sin offentliga beställare.

Vi erbjuder rådgivning kring offentlig upphandling exempelvis i situationen där det är fråga om en kompletterande beställning. Vi hjälper även till som stöd under anbudsingivningen och vid frågor kring möjligheter till överprövning om man anser att fel har gjorts i upphandlingen.

Läs gärna mer om vad vi kan hjälpa till med inom offentlig upphandling på vår hemsida: https://astralaw.se/verksamhetsomraden/offentlig-upphandling/

 
Advokat och partner på ASTRA ADVOKATER, specialiserad på offentlig upphandling, tvister och allmän affärsjuridik.
— Gästbloggare Karin Söderén

 

Vill ni komma i kontakt med Karin nås hon på e-post karin.soderen@astralaw.se