Jag har tidigare skrivit en bloggartikel om KPI’er för framgångsrika säljorganisationer. Den kan du läsa här >>.
Det optimala är att få in hanteringen av KPI’er i CRM systemet och att också visualisera resultaten dynamiskt. I många CRM behöver man gå till en rapportfunktion för att se hur man ligger till, det behöver man inte i Pipedrive. Jag brukar jämföra det med att man vill se hastighetsmätaren framför sig när man kör bil, på samma sätt vill den som arbetar med sina affärer se progressen direkt i affärsvyn.
I Pipedrive kan man sätta upp hur mycket volymer i pengar (eller antal affärer) som man behöver flytta över olika processteg för en bestämd tidsperiod. Resultatet visualiseras i ringarna till höger i varje processteg. Grå ring (tom) som successivt fylls med grönt allt eftersom volymerna flyttas över processtegen. Det optimala är att alla ringarna är gröna när perioden är slut och nollställs. Perioden kan vara veckovis, månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. I Pipedrive har man tidigare bara kunna ange ett periodvärde som är lika för alla perioderna.
Men det är nu ett minne blott. Pipedrive har vidareutvecklat målfunktionen så att man enkelt kan lägga in olika periodvärden för samma mätetal. Det innebär att man enkelt kan periodisera sin säljbudget/mål på ett realistiskt sätt.
Självklart hittar du även målen i rapportdelen och då kan du följa måluppfyllelsen över tid. I processvyn ser du bara aktuell period.
Pipedrive vidareutvecklas hela tiden. Snart kan jag berätta om fler nyheter.