Hur vet ni om era offererade affärer är lönsamma?

Det är så utvecklande att få prata med prospekts och kunder. De har ibland frågor och önskemål som jag själv inte har reflekterat över. Nu senaste veckan så hade jag möte med Robert som är intresserad av Pipedrive.

Företaget Robert jobbar på säljer en hel del hårdvara i sina leveranser och vill hålla koll på lönsamheten i affärerna. Idag gör de det i sitt affärssystem Visma utifrån vilka artiklar som är fakturerade, men är inte det försent?

Borde man inte veta vilken lönsamhet en affär har när man offererar den?

Först ska vi reda ut några ekonomiska begrepp. Jag googlade på täckningsbidrag och hittade följande på Wikipedia:

Täckningsbidrag är ett företagsekonomiskt begrepp som används vid produktkalkylering. Det är ett beräknat värde som visar hur mycket en viss produkt bidrar med till att betala kostnader som är gemensamma för alla produkter, samkostnader. Begreppet är centralt vid bidragskalkylering, men förekommer även i andra sammanhang, exempelvis vid nollpunktsanalys. Ofta används termen även för täckningsbidrag per producerad eller såld enhet.

Täckningsbidrag = Försäljningsintäkt – Rörlig kostnad.

Täckningsgrad (TG) är ett mått som används för att se hur stor andel av särintäkterna som ger täckningsbidrag.

Täckningsgraden = Täckningsbidraget / Försäljningspris x 100.

Började titta i Pipedrives rapportverktyg INBLICK om vad som fanns som standard. Upptäckte snabbt att jag behöver licens Professional eller Enterprise då rapporterna behöver inkludera egendefinierade fält.

Då varje affär i Pipedrive innehåller ett antal produkter med olika pris och kostnader insåg jag att jag behövde använda Zapier för att summera kostnaderna.

När Zapier slingan var klar så beräknades affärens Täckningsbidrag och Täckningsgrad utifrån de ingående produkternas priser och kostnader. Resultatet återfördes till Pipedrive.

I Inblicks Översiktspanel skapade jag nu olika typer av rapporter för att visualisera resultatet.

SLUTSATS: Med denna lösning i Pipedrive kan säljarna i ett tidigt skede på affären räkna ut täckningsgraden och har då möjlighet att justera priset eller val av produkt innan offerten är skickad.

Med säljträning händer det!
— Torbjörn @vojigo