10 skäl att välja Pipedrive CRM

Ett av de mest populära CRM verktygen är Pipedrive CRM som är fullproppad med funktionalitet för att underlätta vardagen för säljare och försäljningschefer. Det är framför allt ett CRM som är byggt av säljare, för säljare.

Här delar jag med mig av 10 Pipedrive funktioner byggda för att underlätta vardagen för säljare.

Vad är då Pipedrive CRM? Pipedrive är ett verktyg för Customer Relationship Management (CRM) och hjälper säljarna att hålla reda på sina affärer och kundrelationer.

 

Här är 10 funktioner som säljare gillar bäst med Pipedrive

1. Visuell pipeline av försäljningsstadier
Den visuella pipelinen med affärer anpassas efter varje kunds unika säljprocesser. Här visas samtidigt aktuellt aktivitetsläge samt vilka affärer som stagnerat. Måluppfyllelse för respektive säljare samt för hela företaget kan utläsas i denna startvy. Affärerna sorteras utifrån aktuellt aktivitetsläge.

2. Effektiv mötesbokning
Du kopplar Pipedrive kalendern till din kalender i M365/Outlook/Google och slipper på det sättet dubbelbokningar. Du bestämmer själv vilka aktivitetstyper du vill ha. Du kan välja mellan Zoom, Teams och Meet när du vill boka webbmöten.

Vem har inte mejlat och försökt hitta en mötestid som passar båda parter? Oftast går det några vändor fram och tillbaka innan det är klart. Tar en del onödig tid, ett rent slöseri skulle jag säga.

I funktionen Föreslå tider (Scheduler på engelska) kan du boka ett fysiskt möte eller online-möte i Zoom, Teams eller Meet samtidigt som du ger alternativa mötesdatum. När personen valt vilket mötesdatum som passar bokas mötet in automatiskt i kalendern för båda parter.

3. Starta ditt telefonsamtal med ett klick i Pipedrive
I Pipedrive har det länge gått att ringa från Pipedrives mobilapp och möjlighet att prata in anteckningar efteråt. Det går även att koppla mobiltelefonen till Pipedrives webbapplikation. För att få detta att fungera behöver du göra några enkla inställningar i din iPhone eller Android telefon. När det är gjort det så ringer du från webbapplikationen med ett klick.

4. Visa relevant information genom anpassade kolumner och filter
Har du någonsin velat ha funktionaliteten hos ett CRM, men filtreringslättheten hos ett kalkylblad?
För affärer, organisationer, personer, prospekt och produkter kan du välja att visa dessa i listvyer med rader och kolumner. Du kan enkelt bestämma vilka kolumner som är intressanta genom att skapa filter och på så sätt filtrera bort oväsentlig information för ditt ändamål.

5. Spara tid när du ska mejla dina kunder eller prospekts
Vem har inte letat bland gamla mejl för att kopiera texten och sedan byta ut viss information så mejlet blir anpassat för den nya mottagaren. Det har i alla fall jag gjort.
I Pipedrive kan man skapa mejlmallar som också kan innehålla Pipedrive variabler. Variablerna är standard och egendefinierade fält som finns i Pipedrive. När jag ska skicka ett mejl kan jag då välja vilken mall jag vill utgå ifrån.

6. Intäktsprognoser
När man säljrapporterar en vunnen affär så rapporterar man oftast affärens hela värde, åtminstone årsvärde. Men säljrapporteringen speglar sällan hur intäktsflödet kommer att se ut.
Använder man Pipedrive CRM med licensnivå minst Professional så kan man även prognostisera månatliga intäkter utifrån varje affär. För att göra detta så väljer man vilken faktureringsplan man vill använda, Prenumeration eller Betalningsplan. Detta gör man på affären. I rapportdelen Inblick kan man sedan följa prognostiserat intäktsflödet.

7. Anpassningsbara rapporter
I funktionen Inblick kan du ta fram grafiska rapporter på affärs och aktivitetsdata i Pipedrive.
I licensen Advanced kan du bara göra rapporter på standardfält. Vill du även göra rapporter på egendefinierade fält behöver du licensen Professional. Olika rapporter kan sedan visas grafiskt i en Översiktspanel (dashboard).

8. Konfigurera automatiserade arbetsflöden och slipp återkommande uppgifter
I Pipedrive CRM (från licens Advanced och uppåt) kan man skapa automatiseringar av arbetsflöden. När en trigger utlöser (kan vara att ett fält ändras) så ska någon/några åtgärder alltid utföras. Det finns ett antal mallar att utgå ifrån eller så kan man skapa egna flöden från början.

9. Jobba med dokument direkt i Pipedrive
I Pipedrive kan du jobba med offerter och avtal med editorer som Microsoft Word och Google Docs. Det innebär att du kan bygga mallar som innehåller Pipedrive fält (både standard och egendefinierade). När du sedan använder mallen på en befintlig affär populeras mallfälten med affärens riktiga värden. Det färdiga dokumentet kan sedan skickas för e-signering från Pipedrive.
Funktionen ingår i licensen Professional men är ett tillägg i Advanced.

10. Kopplingar till andra programvaror
På Pipedrive Marketplace finns nästan 300 olika appar med färdiga integrationer till Pipedrive. Några klick så är integrationen klar. Finns det ingen färdig direktintegration så kan man i de flesta fall lösa det via Zapiers integrationsgränssnitt.

 

Vill du testa Pipedrive CRM kostnadsfritt under 30 dagar?

Med säljträning händer det!
— Torbjörn @vojigo