Automatisera där det är möjligt

Tänk dig följande scenario

Du har identifierat ett prospekt du bör kontakta men då uppstår frågan: på vilket sätt borde du ta kontakt? Ska du ringa, skicka e-post, skicka SMS eller kanske kontakta på LinkedIn. När du bestämt dig och genomfört det första kontaktförsöket och inte fått någon kontakt, hur länge ska du vänta till nästa försök och på vilket sätt ska du försöka då? Detta kan ta mycket tid att hantera manuellt, men det finns hjälp att få…

Planera i sekvenser

Det finns många automatiseringsverktyg för att hitta nya prospekts via e-post eller LinkedIn (leadsgenerering). I många fall är det massutskick där resultatet blir en kontakt som sedan kan skickas in i säljprocessen efter kvalificering.

I mitt scenario så har jag redan identifierat mitt prospekt och behöver bestämma hur jag ska ta kontakt. Hur gör jag kontaktförsök 1 och om jag inte får svar, hur gör jag då kontaktförsök 2 etc.

Jag börjar tänka i sekvenser, vad ska hända, när ska det hända och vid uteblivet resultat vad händer då. Här kommer ett exempel på en sekvens (som bryts om jag får kontakt eller ett svar):

  • Skicka mejl - dag 1

  • Skicka ett uppföljningsmejl - dag 4

  • Ring - dag 6

  • Gå in på personens LinkedIn profil - dag 7

  • Skicka ett meddelande på LinkedIn - dag 8

  • Skicka ett mejl - dag 10

  • Skicka ett SMS - dag 12

  • Skicka ett avslutsmejl - dag 14 (då ger jag upp)

Då jag arbetar i Pipedrive CRM så blir det en del administration att hålla koll på alla dessa aktiviteter manuellt och Pipedrive innehåller inte SMS och LinkedIn kommunikation så här behövs någon plugin.

Börja automatisera

Jag själv har använt programvaran Klenty i några år för automatisera viss kommunikation i sekvenser (Klenty kallar detta cadence). Det behöver inte bara vara hantering av prospekts utan kan gälla all mejlhantering där du automatiskt vill skicka påminnelser vid uteblivet svar.

Klenty utvecklas kontinuerligt och innehåller nu stöd för SMS utskick och LinkedIn aktiviteter (båda är dock semi-automatiska vilket innebär att allt är förberett för att skickas med innehåll men själv genomförandet behöver godkännas innan Klenty utför aktiviteten. För SMS kan du köpa ett telefonnummer från Klenty utifrån vilket land du vill bearbeta. För telefonsamtal kan du koppla din mobil eller köpa nummer för olika länder. Du kopplar din ordinarie e-postadress till Klenty för dina e-postutskick.

Du kan schemalägga följande i sekvenser: e-post utskick, aktiviteter, telefonsamtal, SMS och LinkedIn aktiviteterna, Contact Request, View Profile, Send Message, Send InMail och What´s Up.

Då är det bara börja bygga sekvenserna utifrån hur du vill att de ska exekveras. Alla sekvenssteg byggs med mallar (innehåll) och Klenty variabler så du kan t.ex. alltid inleda ett mejl med Hej “FÖRNAMN” och vid utskick så byts variabeln ut mot det faktiska värdet på kontaktpersonen, organisationen eller affären.

Det är bara e-postutskick som sker automatiskt, alla de andra exekveringarna kräver en åtgärd av dig. Alla dessa utförda exekveringar och resultat kan synkroniseras som aktiviteter i Pipedrive vilket gör att du får en bra spårbarhet i vad som händer inne i Pipedrive.

Exempel på Cadence i Klenty

 

I Pipedrive finns dessutom en Klenty panel KLENTY PROSPECT DETAILS där du ser status på aktuell sekvens på respektive person både på person- och affärskortet.

Klenty panel i Pipedrive CRM

Här finns det mycket tid att spara för säljarna genom att gå från manuell hantering till automatisering av kommunikationsflöden.

Klenty finns som “stand-alone” version men har också en utmärkt integration till Pipedrive CRM. Vill du test Klenty kostnadsfritt under 14 dagar? Klicka då på länken här >> “TESTA KLENTY NU”.

Med säljträning händer det!
— Torbjörn @vojigo