Vad är en Marketing Qualified Lead (MQL)?

Vad är en Marketing Qualified Lead (MQL)?

En Marketing Qualified Lead (MQL) är en potentiell kund (prospekt) som marknadsföringsteamet har utsett som mest sannolik att bli en kund jämfört med andra prospekt. Prospektet har visat en viss nivå av intresse för företagets produkter/tjänster eller engagemang som bekräftar för marknadsföringsteamet att detta är ett äkta prospekt.

Läs mer
Gemensamma mätetal en framgångsfaktor
Samspel sälj och marknad, Motiverande mål/mätetal Torbjörn Johansson Samspel sälj och marknad, Motiverande mål/mätetal Torbjörn Johansson

Gemensamma mätetal en framgångsfaktor

Jag har under några veckor beskrivit vikten av ett tajt samarbete mellan marknads- och försäljningsavdelningen (eller marknadsförare och säljare). Det finns ett ordspråk som heter “What gets measured - gets done”. Därför är det viktigt att mäta rätt saker. Vad är då relevanta mätetal?

Läs mer
SMARKETING: Den enande kraften av sälj och marknadsföring
Samspel sälj och marknad Torbjörn Johansson Samspel sälj och marknad Torbjörn Johansson

SMARKETING: Den enande kraften av sälj och marknadsföring

Smarketing är integrationsprocessen för ett samarbete mellan försäljnings- och marknadsföringsavdelningen på ett företag. Målet är ett 100 procentigt samarbete mellan försäljning och marknad där avdelningarna har gemensamma mål som ska öka företagets omsättning. Så här kommer du igång med smarketing.

Läs mer
Vi gör affärer med de vi gillar
Torbjörn Johansson Torbjörn Johansson

Vi gör affärer med de vi gillar

Varför valde du/ni Vojigo? Jag brukar ställa just den frågan till mina kunder. Skälet som ofta dyker upp är att jag ingett ett stort förtroende och att jag förstår kundernas situation och med det som utgångspunkt hittar effektiva lösningar. Jag säljer inga produkter, jag säljer lösningar på kundernas problem/utmaningar där produkter kan ingå.

Läs mer
Försäljning versus marknadsföring

Försäljning versus marknadsföring

Vad kan vi inom sälj lära oss från Formel 1? Jag är så fascinerad över hur arbetet i depån är synkroniserar inom Formel1. Alla vet vad de ska göra i varje enskilt ögonblick. En samverkan mellan många individer för att åstadkomma ett gemensamt mål som kan vara däckbyte på snabbast möjliga tid. Kan vi lära oss något av det inom B2B försäljning?

Läs mer
Automatisera där det är möjligt
Digitalisering, Personlig effektivitet, Pipedrive Torbjörn Johansson Digitalisering, Personlig effektivitet, Pipedrive Torbjörn Johansson

Automatisera där det är möjligt

Tänk dig följande scenario. Du har identifierat ett prospekt du bör kontakta men då uppstår frågan: på vilket sätt borde du ta kontakt? Ska du ringa, skicka e-post, skicka SMS eller kanske kontakta på LinkedIn. När du bestämt dig och genomfört det första kontaktförsöket och inte fått någon kontakt, hur länge ska du vänta till nästa försök och på vilket sätt ska du försöka då? Detta kan ta mycket tid att hantera manuellt, men det finns hjälp att få…

Läs mer
Kvalificera dina affärer på ett metodisk sätt

Kvalificera dina affärer på ett metodisk sätt

Kvalificering av affärer handlar om att utvärdera potentiella kunder, så snabbt som möjligt för att avgöra om de kommer att köpa från oss och bli framgångsrika användare av våra produkter och tjänster inom en given tidsram, för ett givet belopp. MEDDIC är en känd kvalificeringsmetod för affärer, tillämplig på alla komplexa B2B försäljningsprocesser.

Läs mer
Säljare vinner på att marknadsföra sig
Hitta affärsmöjligheter, Social Selling Torbjörn Johansson Hitta affärsmöjligheter, Social Selling Torbjörn Johansson

Säljare vinner på att marknadsföra sig

Den här artikeln tar upp frågan varför det är viktigt för säljare att vara på LinkedIn och marknadsföra sig för att få förtroende. Frågor som besvaras är: Vad vinner säljare på att vara på LinkedIn? Vad vinner säljare på att marknadsföra sig? Varför är det viktigt med förtroende och hur det påverkar säljprocessen? Då får även tips för att öka försäljningen med LinkedIn.

Läs mer
Ett okänt verktyg jag nu inte kan vara utan
Digitalisering, Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Digitalisering, Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Ett okänt verktyg jag nu inte kan vara utan

Jag hatar administration likt många andra säljare. I Pipedrive jobbar jag ofta med mallar men hur gör man när det inte passar med en mall eller när man ska publicera något på LinkedIn eller skriva text i någon annan molntjänst? Som så många gånger tidigare så var det en av mina kunder som tipsade om för mig okänt Google Chrome tillägg.

Läs mer