Tre sätt att lösa integrationsproblem med Zapier

Har du någon gång stött på ett problem där du behöver hitta ett sätt för att hantera samma information mellan olika system men där variabelnamnen skiljer sig åt (varianter)? Jag själv stötte på detta problem då jag skulle uppdatera en poängserie i Pointagram utifrån svar från två webbformulär på två olika språk. I Pointagram hanterade jag spelaren (på svenska) men fick översätta den engelska namnet till svenska för att uppdatera rätt spelare och poängserie utifrån svaren från engelska formuläret.

Nedan beskriver jag tre sätt att lösa problemen med olika svarsalternativ från en trigger i Zapier.

Använd Zapier PATH

När Zapier släppte funktionen PATH blev det ett lyft för att kunna hantera olika svarsalternativ med filterfunktionen. Begränsningen är dock att man bara kan ha 5 alternativ i varje PATH. För exemplet ovan använde jag just PATH. I varje alternativ gör man en kontroll att rätt villkor är uppfyllt (IF - THEN).

PATH med fem alternativ.

Använd Kalkylark

Ett annat alternativ är att skapa en tabell i ett kalkylark i Google eller Excel och skicka en förfrågan från Zapier med en nyckel som sedan returnerar rätt svar. Detta alternativ kräver att det finns en extern lagringsplats i Google Drive eller Onedrive/Sharepoint för tabellen.

Zapier Google Kalkylark anrop.

Använd Zapier Tables

Alldeles nyligen släppte Zapier en tidig utgåva av deras Tabeller. Den har samma funktion som kalkylark (beskrivet ovan) med skillnaden att lagringen av tabellerna är kvar i Zapier. Först definieras tabellerna som ska användas och sedan anropas tabellen med en nyckel för att returnera rätt svar. Denna funktion använde jag nyligen för att koppla ihop Pipedrive fält med olika Wordpress fält.

Zapier Tables anrop.

Slutsats

Du har tre olika sätt att lösa problemen med olika svarsalternativ från en trigger i Zapier. Använd det som passar bäst för varje enskilt tillfälle. Lycka till!

Med säljträning händer det!
— Torbjörn @vojigo