What gets measured - gets done
Jag har under några veckor beskrivit vikten av ett tajt samarbete mellan marknads- och försäljningsavdelningen (eller marknadsförare och säljare).
Det finns ett ordspråk som heter “What gets measured - gets done”. Därför är det viktigt att mäta rätt saker. Vad är då relevanta mätetal?
Vi behöver båda vara överens om vilka typer av kunder vi söker (ideala kundprofiler, ICP) samt roll på företaget som är intressant att boka möte med (Buyer Persona), kan t.ex. vara försäljningschef.
När vi sedan börjar bearbeta dessa över olika kanaler så vill vi mäta resultaten av våra gemensamma ansträngningar.
Här kommer exempel på mätetal som skulle kunna vara gemensamma:
trafik till webbplatsen
alla har ett ansvar att hänvisa prospekts till webbplatsen, annonsering, sökmotoroptimering, LinkedIn inlägg etc.antal nya affärer som skapats av marknad i försäljningspipelinen
marknadsförare har konverterat ett MQL (Market Qualified Lead) till SQL (Sales Qualified Lead)antal vunna affärer (eller volym)
den gemensamma ansträngningen som har lett till affärhitrate
andelen vunna affärer utifrån skapade affärsmöjligheter (SQL) (talar om hur kvalitativa MQL är från marknad)
Det som är viktigt är att både marknadsförare och säljare ser resultaten av sina ansträngningar i samma system med andra ord tittar på och tolkar samma information. Alla dessa mätetal kan du hitta i Pipedrive CRM. Du kan enkelt sätta upp periodiserade mål och följa dessa över tid.
Slutsats
Med gemensamma mål och mätetal skapas förutsättningar för att tillsammans nå nya höjder gällande försäljningsresultat.
Vill du läsa mer i ämnet så rekommenderar jag följande artiklar:
Relationsmarknadsföring vs produktmarknadsföring
Vad marknadsföringsteamet behöver veta om förtroende