Vi gör affärer med de vi gillar

Varför valde du/ni Vojigo?

Jag brukar ställa just den frågan till mina kunder. Skälet som ofta dyker upp är att jag ingett ett stort förtroende och att jag förstår kundernas situation och med det som utgångspunkt hittar effektiva lösningar. Jag säljer inga produkter, jag säljer lösningar på kundernas problem/utmaningar där produkter kan ingå.


Bra affärsrelationer bygger på förtroende

Förtroende är färskvara som tar tid att bygga upp men kan raseras på ett ögonblick. Vilka gör vi affärer med? Svaret är: MED DE VI GILLAR!


5 tips för dig som vill öka ditt förtroende i dina affärsrelationer

  • Håll vad du lovar
    Det finns ett uttryck som heter “walk the talk”. Har du lovat att återkomma, gör då det i överenskommen tidpunkt. I dina leveranser, säkerställ att du levererar enligt överenskommelse.

  • Försök först förstå
    Det finns ett annat uttryck som heter “förmågan att sätta sig i andras skor”. Sätt dig in i köparens situation. Ställ en diagnos innan du skriver ut ditt recept!

  • Var ärlig och transparent
    Var ärlig och uppriktig. Stöter du på patrull, tala då om det i tid. Tydliggör konsekvenser av olika beslut.

  • Ta ansvar för helheten
    Ibland innehåller din leverans saker som du inte direkt kan påverka. I mitt fall kan det vara system (molntjänst) som inte uppför sig som beskrivet. Se då till att du löser det med systemleverantören så kunden inte behöver agera i ditt ställe.

  • Säkerställ kundnyttan hos din köpare
    Många leverantörer fokuserar på att leverera sin lösning. Fokusera istället på att kunden använder din levererade lösning på ett effektivt sätt och att användarna är nöjda.

Om du agerar efter ovan beskrivna fem punkterna så finns det goda förutsättningar för att bygga långsiktiga förtroendefulla affärsrelationer.

Vill du läsa mer i ämnet så rekommenderar jag följande artiklar:

  • Varför ska man förbättra samspelet mellan försäljning och marknadsföring?

  • Om betydelsen av att bygga relation och förtroende i alla steg

Med säljträning händer det!
— Torbjörn @vojigo

Föregående
Föregående

Leadfeeder blir Dealfront

Nästa
Nästa

Tre sätt att lösa integrationsproblem med Zapier