Arkivera dig till fler avslut – så rensar du vägen till bättre sälj

Arkivering: Det smartaste säljknepet du inte visste att du behövde

Som säljare lever du med pipelinen varje dag. Du hoppar mellan möten, följer upp leads, bollar offerter – och mitt i allt försöker du hålla koll på vad som faktiskt är aktuellt. Men vad händer när gamla affärer ligger kvar och skräpar?

Ett alternativ är att konvertera affären till ett prospekt, då försvinner den från pipelinevyn och dyker upp i prospektinkorgen. Problemet med det är att du blandar “riktiga” prospekt med “gamla” förlegade affärsmöjligheter.

Ett annat alternativ är att låta affärerna ligga kvar i Pipelinen. Men det du trodde var “bra att ha kvar” blir till brus som stjäl din tid och ditt fokus.
Det var här arkivering kom in och gör skillnad.

Vad förändras när du börjar arkivera?

Mindre stök. Du slipper klicka dig igenom inaktiva affärer och gamla "kanske-senare"-prospekt.
Mer fokus. Du ser bara det som är på gång – det som verkligen spelar roll.
Snabbare system. Pipedrive jobbar snabbare när du håller det städat.

Resultatet? Du blir effektivare, missar färre möjligheter – och stänger fler affärer.

Arkivera affär i Pipedrive.

"Men... vad händer med allt jag arkiverar?"

Lugn, inget försvinner. När du arkiverar en affär eller ett prospekt:

  • Kan du alltid hitta tillbaka genom att söka eller filtrera

  • Får du tillgång till insikter i rapporter och dashboards – utan att blanda in aktiva data

  • Bestämmer du själv om du vill plocka tillbaka det (återställa) eller radera för gott

Tänk på arkivering som din digitala byrålåda – det du inte jobbar med just nu, men kanske vill återvända till senare.

Ny ikon för Arkiv för affärer.

Fördelen med att arkivera affären jämfört med att konvertera den till ett prospekt, är att om/när du återställer affären från arkivet så dyker den upp på exakt samma ställe i Pipelinen som när den arkiverades.

Så, vad väntar du på?

Nästa gång du loggar in – ta två minuter och arkivera det som inte längre är relevant. Ditt fokus blir skarpare, din pipeline snabbare, och framtida du kommer tacka dig.

Ett tips! Om du vill lägga en uppföljningsaktivitet på affären så behöver du göra det innan du arkiverar affären. Då den är arkiverad kan du inte lägga till några nya aktiviteter utan att återställa affären.

 

Vill du veta mer om Pipedrive och dess funktionalitet? Skicka mig då ett mejl till tojo@vojigo.se eller varför inte boka ett möte med mig här >>.

 
Vinn fler affärer med mindre ansträngning!
— Torbjörn @vojigo

Nästa
Nästa

Håll ditt CRM rent – få bättre insikter och starkare resultat