Har säljarna rätt förutsättningar för att lyckas? Ställ en diagnos nu!

Har säljarna rätt förutsättningar för att lyckas? Ställ en diagnos nu!

Vi har tagit fram en snabbtest för att undersöka om säljarna har rätt förutsättningar för att lyckas. Har säljorganisationen en infrastruktur som möjliggör att säljarna kan nå sin fulla potential?

Läs mer
Kan ekonomichefen undvara ett affärssystem?
CRM, Digitalisering Torbjörn Johansson CRM, Digitalisering Torbjörn Johansson

Kan ekonomichefen undvara ett affärssystem?

Idag finns det nog ingen ekonomichef som skulle acceptera att jobba på ett företag utan ett affärssystem (ekonomisystem). På samma sätt borde ingen försäljningschef behöva acceptera att organisationen inte har något CRM system. Men tyvärr är det många CRM införande projekt som fallerar. Varför då?

Läs mer
Det perfekta kundmötet
Digitalisering, Kundmötet Torbjörn Johansson Digitalisering, Kundmötet Torbjörn Johansson

Det perfekta kundmötet

Hur många gånger har du redan funderat på hur ditt perfekta kundmöte kan se ut ?! Varför inte genomföra detta?Bestäm vilka steg och funktioner du vill inkludera i ditt perfekta kundmöte. Sätt sedan bara dessa steg i en strukturerad ordning och sedan är du igång.

Läs mer
Med säljträning händer det!
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Med säljträning händer det!

Hur kan det komma sig att många lägger ner mycket tid och pengar på att träna på fritiden (förbättra sin hälsa) men inte gör det i jobbet där de spenderar den största delen av dygnets timmar? Svaren jag får är: ”Jag har inte tid”. Men har du råd att inte avsätta tid för att träna för att bli lite bättre och öka dina prestationer på arbetet?

Läs mer
Skapa en "community" med dina kunder
Digitalisering, Pipedrive, Kundnöjdhet, Integrationer Torbjörn Johansson Digitalisering, Pipedrive, Kundnöjdhet, Integrationer Torbjörn Johansson

Skapa en "community" med dina kunder

Vad händer efter att en affär har säljrapporterats? Hur håller man då koll på allt som ska göras i leveransen och framför allt hur kommuniceras detta med kunden? Många företag använder Trello för att hålla koll på leveranserna. Men finns det inte effektivare verktyg? Efter en tids letande hittade jag verktyget som är rankad som #1 inom kategorin “Workflow Management Software”.

Läs mer
Håll effektiva online-möten med Zoom eller Teams
Digitalisering, Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Digitalisering, Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Håll effektiva online-möten med Zoom eller Teams

Både Zoom och Teams är online-mötesverktyg som innehåller en hel del viktiga funktioner som dela skärm, dela in deltagare i grupprum och göra omröstningar. Däremot saknas funktioner som att förbereda en mötesstruktur som hjälper mötesledaren att strukturera och genomföra mötet på ett professionellt sätt. Men det finns en lösning!

Läs mer
Vilka är våra 3 drivkrafter?
Personlig effektivitet, Förändringsledning Torbjörn Johansson Personlig effektivitet, Förändringsledning Torbjörn Johansson

Vilka är våra 3 drivkrafter?

Vilka olika drivkrafter har vi individer? Varför behöver jag veta det som säljare och försäljningschef? Det handlar mycket om hur jag bör kommunicera med mina prospekts och kunder. Det kan handla om hur jag formulerar mina mejl, hur jag utrycker mig under mina presentationer, vilka frågor jag ställer under kundmötet och hur jag coachar säljare på bästa sätt.

Läs mer
Lider du av säljhinder?

Lider du av säljhinder?

Jag träffar en del företagare och säljare som ogillar att ringa “kalla samtal”. När jag borrar lite djupare i orsaken så framkommer det ofta att de inte har så stor erfarenhet av det. Alltså är det mentala spöken, deras tankar om “kalla samtal” som skapar olustkänslor som sedan påverkar dem genom att de undviker att ringa. Här kan du läsa om tolv olika typer av säljhinder.

Läs mer
Är ni under utveckling eller avveckling?
Torbjörn Johansson Torbjörn Johansson

Är ni under utveckling eller avveckling?

För att fortsätta vara relevanta som både arbetsgivare och leverantör så måste vi ständigt utvecklas. Ni kanske har hört uttrycket: -”det har aldrig tidigare gått så fort som idag”. I en värld där omgivningen förändras så kan det vara förödande att hålla fast vid ”något som tidigare varit”.

Läs mer
Sanning eller konsekvens?
Kundmötet, Säljkultur Torbjörn Johansson Kundmötet, Säljkultur Torbjörn Johansson

Sanning eller konsekvens?

För mig är bland det viktigaste att bygga förtroliga relationer med mina prospekt och kunder. Att de ska kunna lita på mig som problemlösare och strategisk rådgivare. Att uppleva mig som rak, öppen, ärlig och trovärdig. Men så agerar inte alla…

Läs mer