Det handlar inte om dig!
Mötet är inte till för din skull utan för dina prospekts/kunder!
Har säljarna rätt förutsättningar för att lyckas? Ställ en diagnos nu!
Vi har tagit fram en snabbtest för att undersöka om säljarna har rätt förutsättningar för att lyckas. Har säljorganisationen en infrastruktur som möjliggör att säljarna kan nå sin fulla potential?
Kan ekonomichefen undvara ett affärssystem?
Idag finns det nog ingen ekonomichef som skulle acceptera att jobba på ett företag utan ett affärssystem (ekonomisystem). På samma sätt borde ingen försäljningschef behöva acceptera att organisationen inte har något CRM system. Men tyvärr är det många CRM införande projekt som fallerar. Varför då?
Vill du nå din fulla potential?
Min coachingfilosofi innehåller fyra ledstjärnor. Jag vill: HJÄLPA, ENGAGERA, UTMANA och KLARFÖRA.
Håll alla uppdaterade med Pipedrives funktion Inblick!
Nu kan du dela dina instrumentpaneler i funktionen Inblick med dina kollegor, chefer, återförsäljare och till och med kunder - även om de inte har ett Pipedrive-konto. Du kan också visa dina resultat på en skärm på ditt kontor för att uppmuntra alla att bidra till dina framsteg mot dina mål.
Det perfekta kundmötet
Hur många gånger har du redan funderat på hur ditt perfekta kundmöte kan se ut ?! Varför inte genomföra detta?Bestäm vilka steg och funktioner du vill inkludera i ditt perfekta kundmöte. Sätt sedan bara dessa steg i en strukturerad ordning och sedan är du igång.
Framtiden för digital försäljning
Med Idiligo kan den information som samlats in och utbytts under kundmötet ges till kunden på en mikrosite för att ge hen möjligheten att granska och distribuera informationen vidare när hen vill och behöver.
Pipedrive “Smart Docs Pro” för digital signering av dokument
Med Pipedrive “Smart Docs Pro” får du en kostnadseffektiv e-signeringsfunktion då tillägget är per företag (alltså inte per användare).
Skippa mejlen! Testa ett nytt sätt att kommunicera med dina kollegor inom sälj
Upplever du att det mejlas för mycket? En del företag har börjat använda chattar som SLACK och TEAMS men denna kommunikation sparas kanske inte på rätt ställe? Men nu finns det en lösning.
Med säljträning händer det!
Hur kan det komma sig att många lägger ner mycket tid och pengar på att träna på fritiden (förbättra sin hälsa) men inte gör det i jobbet där de spenderar den största delen av dygnets timmar? Svaren jag får är: ”Jag har inte tid”. Men har du råd att inte avsätta tid för att träna för att bli lite bättre och öka dina prestationer på arbetet?
Skapa en "community" med dina kunder
Vad händer efter att en affär har säljrapporterats? Hur håller man då koll på allt som ska göras i leveransen och framför allt hur kommuniceras detta med kunden? Många företag använder Trello för att hålla koll på leveranserna. Men finns det inte effektivare verktyg? Efter en tids letande hittade jag verktyget som är rankad som #1 inom kategorin “Workflow Management Software”.
Integrera användarvänliga webbformulär till Pipedrive CRM
Ibland finns dock behovet av mer sofistikerade webbformulär. Att utifrån ett svar på en tidigare fråga hoppa till olika avsnitt i formuläret. Kanske behöver personen laddar upp filer? Då kan du använda Typeform.
Två funktioner blir en för effektivare mötesbokningar
Nu har Pipedrive förbättrat den funktionen ytterligare då du nu direkt kan boka ett online-möte i Zoom samtidigt som du ger alternativa mötesdatum. Detta fick du tidigare göra i två steg, första boka mötet, sedan skicka möteslänken när mötet var bokat, nu sker allt direkt.
Håll effektiva online-möten med Zoom eller Teams
Både Zoom och Teams är online-mötesverktyg som innehåller en hel del viktiga funktioner som dela skärm, dela in deltagare i grupprum och göra omröstningar. Däremot saknas funktioner som att förbereda en mötesstruktur som hjälper mötesledaren att strukturera och genomföra mötet på ett professionellt sätt. Men det finns en lösning!
Vilka är våra 3 drivkrafter?
Vilka olika drivkrafter har vi individer? Varför behöver jag veta det som säljare och försäljningschef? Det handlar mycket om hur jag bör kommunicera med mina prospekts och kunder. Det kan handla om hur jag formulerar mina mejl, hur jag utrycker mig under mina presentationer, vilka frågor jag ställer under kundmötet och hur jag coachar säljare på bästa sätt.
Lider du av säljhinder?
Jag träffar en del företagare och säljare som ogillar att ringa “kalla samtal”. När jag borrar lite djupare i orsaken så framkommer det ofta att de inte har så stor erfarenhet av det. Alltså är det mentala spöken, deras tankar om “kalla samtal” som skapar olustkänslor som sedan påverkar dem genom att de undviker att ringa. Här kan du läsa om tolv olika typer av säljhinder.
Är ni under utveckling eller avveckling?
För att fortsätta vara relevanta som både arbetsgivare och leverantör så måste vi ständigt utvecklas. Ni kanske har hört uttrycket: -”det har aldrig tidigare gått så fort som idag”. I en värld där omgivningen förändras så kan det vara förödande att hålla fast vid ”något som tidigare varit”.
Receptet - Vinn fler affärer, snabbare!
Jag beskriver hur jag använder sex digitala verktyg där jag har ett partnerskap vilket innebär att jag kan erbjuda Vojigos kunder samma nytta som jag själv upplever. Det centrala systemet är Pipedrive och övriga verktyg har bra integrationer till Pipedrive.
Sanning eller konsekvens?
För mig är bland det viktigaste att bygga förtroliga relationer med mina prospekt och kunder. Att de ska kunna lita på mig som problemlösare och strategisk rådgivare. Att uppleva mig som rak, öppen, ärlig och trovärdig. Men så agerar inte alla…
Spara tid när du ska mejla dina kunder eller prospekts
Vem har inte letat bland gamla mejl för att kopiera texten och sedan byta ut viss information så mejlet blir anpassat för den nya mottagaren. Det har i alla fall jag gjort. Men inte längre!
- AI 5
- Behovsanalys 6
- CRM 74
- Digitalisering 110
- Försäljningsprocesser 28
- Förändringsledning 13
- GDPR 3
- Gamification 6
- Hitta affärsmöjligheter 25
- Integrationer 15
- Interna säljmöten 6
- Key Account Management 7
- Kunderbjudande 12
- Kundmötet 34
- Kundnöjdhet 8
- Lead Nurturing 4
- Motiverande mål/mätetal 20
- Personlig effektivitet 52
- Pipedrive 66
- Prioritera kunder 4
- Samspel sälj och marknad 7
- Social Selling 2
- Strategi 6
- Säljcoaching 10
- Säljkultur 8
- Öka sannolikheten 7