Min livsfilosofi med företagandet är att “hjälpa säljorganisationer och säljare att nå sin fulla potential”. Det kan betyda många olika saker beroende på den situation som företaget eller personen befinner sig i, samt vilka utmaningar de/hen har. En viktig del är COACHING.
Men vad är coaching?
Ordet coach kommer från ungerska ordet kôks som betyder galavagn, eller egentligen var det en by som hette så. Sedan har ordet färdats över till Amerika och betyder buss. Man kan se det som en metafor – en coach tar en person eller grupp från en plats till en annan.
Vad gör en coach?
En coach är en person som hjälper en individ och/eller ett team att, både professionellt och personligt, att utvecklas och nå sina mål.
En coachingprocess startar med att definiera nuläget och det önskade läget, dvs. målet. Sedan arbetar personen med hjälp av coachen med att hitta en strategi för att förflytta sig från nuläget till målet.
Att veta men inte göra skapar inga nya resultat!
Handling är centralt i all coaching. Det finns många människor som visserligen har en god insikt i varför de inte är nöjda med tillvaron, men om man inte använder den insikten till konkret handling så inträffar heller ingen förändring.
För att handlingen ska leda i rätt riktning så krävs att man har formulerat vad man vill åstadkomma – målet! Första åtgärden när målen är formulerade blir därför att identifiera vad som konkret behöver göras för att målen ska bli verklighet, och sätta det på pränt i form av en handlingsplan.
Min coachingfilosofi
Min coachingfilosofi innehåller fyra ledstjärnor. Jag vill: HJÄLPA, ENGAGERA, UTMANA och KLARGÖRA.
Att investera i ett coachingprogram innebär att snabbare komma till insikt för att kunna fatta bättre beslut, få ökad inspiration och motivation, minskad stress, bättre tidsanvändning, ökad kompetens, ökad försäljning och bättre ledarskap. En sparad dag i månaden har finansierat programmet. Coachingprogrammet vänder sig till försäljningschefer, säljare samt övriga som arbetar inom B2B försäljning i syfte att nå deltagarens fulla potential.
Programmet innehåller inslag av utbildning, coaching och rådgivning. Syftet med programmet är att för deltagaren skapa utrymme för att reflektera över sin situation och för att hitta lösningar och svar på det som är viktigt just nu samt att få coachning för att agera och pröva nya förhållningssätt.
Veckovis gruppcoaching under 12 veckor ingår också i säljträningsprogrammet “7 steg till ökade säljprestationer”. Så här säger Göran Näslund, Försäljnings- och marknadschef, Elkapsling AB:
“Jag tycker du har varit strålande som coach. Dina inledningar med lite eftertanke och reflektion kommer jag att ta med mig och använda mig av själv vid våra möten. Du har låtit all komma till tals på ett bra sätt och det har gjort att alla känt sig delaktiga. Du har också peppat och berömt dom som gjort något bra men samtidigt hade du bra fingertoppskänsla i början av programmet när du styrde upp och tillrättavisade.”
Låter det intressant? Boka då ett samtal med mig nedan så berättar jag mer.