Framtiden för digital försäljning

Virtual selling is here to stay, requiring sales leaders to invest in infrastructure and revise the format of sales kickoff events and training.
— Gartner

Medan många försäljningsorganisationer fortfarande kämpar för att byta från offline till online-kundmöten ligger trenden redan långt före dem, vilket Gartner också noterat. Framtidens försäljning handlar inte bara om att byta från offline till online-kundmöten, utan det handlar om att utveckla en hel strategi för hur digitalisering inom försäljning kan förenkla arbetet och samtidigt öka kundupplevelsen. Att flytta från erfarenhets- och intuitionsbaserad försäljning till datadriven försäljning blir också allt viktigare.

“DigitalT först” måste prioriteras som nummer 1

För att svara på trenden och behoven hos morgondagens kunder måste organisationer utveckla försäljningsstrategier som kombinerar flera kanaler och verktyg. Det måste ske en övergång från säljcentrerad till köparcentrerad försäljningsstrategi, som inkluderar hyperautomatiserat och digitalt först vad gäller att skapa kundengagemang. Antar att det inte räcker att kopiera fysiska mötesmetoder till online-metoder.

Synkront & asynkront kundengagemang

Att interagera med kunder i en live (online eller offline) miljö är fortfarande viktigt. Tillit byggs upp, information kan utbytas och uppföljningsmöten planeras. Kunderna vill emellertid inte behöva boka ett möte för varje liten fråga de har eller att för att gå igenom informationen de fick efter mötet. Så det är viktigt att förse dem med ett verktyg, som kan vara en mikrosite, målsida eller något annat, som fungerar som en självbetjäningskanal. Där kan kunden granska information som samlats in och utbytts under mötet, distribuera den till relevanta kollegor eller skicka ett meddelande till säljaren.

Aktivering av virtuell försäljning

För att allt detta ska hända behöver organisationer och säljare verktyg och resurser för att genomföra detta nya sätt att sälja och interagera med kunden. En strategi som tar hänsyn till varje steg under försäljningscykeln är mycket viktigt för att inte förlora kunden under sin köpresa.

Med Idiligo kan organisationer utveckla en övergripande strategi och ha ett verktyg till hands som gör det möjligt för säljare att hålla högkvalitativa kundmöten (oavsett om de är online eller offline) genom att lägga till smart innehåll och processer till dessa möten. Dessutom kan den information som samlats in och utbytts under kundmötet ges till kunden på en mikrosite för att ge hen möjligheten att granska och distribuera informationen vidare när hen vill och behöver.

Är du intresserad att testa Idiligo? Klicka på knappen nedan så får du en 14-dagars kostnadsfri testperiod. Vill du ha en demo? Boka då ett samtal med mig nedan.

Med säljträning händer det!
— Torbjörn @vojigo