Men varför förändra ett vinnande koncept kanske du undrar – du kanske är nöjd med att ha det som du har det.
Den förnuftige fiskarsonen och föreläsaren Christer Olsson brukar använda den tankeväckande frasen:
- "Antingen så är du under utveckling eller avveckling, däremellan finns ingenting."
Behållastrategin är en farlig väg att gå. Behålla ger nämligen ingen energi. Att behålla kunder, medarbetare, kompetens eller relationer ger ingen energi. Kanske tycker du att du är nöjd så som du har det. Då skall du fundera på vad du behöver utveckla för att fortsätta ha det så som du vill ha det. Att stå stilla i en värld som ständigt utvecklas kommer att göra att gapet en vacker dag är för stort mellan dig och den utvecklade omvärlden.
För att fortsätta vara relevanta som både arbetsgivare och leverantör så måste vi ständigt utvecklas. Ni kanske har hört uttrycket: -”det har aldrig tidigare gått så fort som idag”. I en värld där omgivningen förändras så kan det vara förödande att hålla fast vid ”något som tidigare varit”.
Utveckling är en evolutionär drift hos människan, och det är inget vi kan stoppa.
Men vad är egentligen utveckling och vad är skillnaden på en uppfinning och en innovation?
En uppfinning kan vara en smart lösning men om den inte kommer behovsägaren tillgodo och bidrar till den önskade effekten så är det tekniskt sett fortfarande endast en uppfinning. I näringslivet så kallas det att kommersialisera produkten eller tjänsten och på så sätt skapa ett affärsvärde för företaget.
Är all utveckling innovation om den kommersialiseras?
En innovation är en lösning som kraftigt förbättrar förmågan att tillmötesgå ett behov. Ibland så kan det vara lösningar som överträffar förväntningarna eller lösningar som behovsägaren inte hade en aning om att det var möjligt.
Utvecklingsarbete handlar exempelvis om att testa olika lösningar på ett problem eller om att förfina detaljer i en befintlig lösning eller att ta fram nästa modell av produkten/tjänsten.
Ständig förbättringar (Kaizen) VS. innovation
Att arbeta med ständiga förbättringar är i dag en hygienfaktor för att kunna fortsätta ha kundernas förtroende och vara kvar på marknaden.
Ständiga förbättringar kan ses som en vidareutveckling av nuläget. En innovation däremot, är något banbrytande som hoppar över massor av ständiga förbättringar.
Den österrikiske forskaren Joseph Schumpeter sa en gång i tiden:
-”Man kan utveckla och konceptet häst och vagn ganska långt – men man får aldrig någon ångmaskin”
Produktiviteten kan ökas till en viss gräns genom att förfina existerande metoder men förr eller senare så kommer det någon med en principiellt ny metod. Då kommer produktiviteten för den nya metoden att vara markant mycket högre vilket medför att det gamla konceptet tappar i värde och i vissa fall blir helt irrelevant.
OBS: rubriken ständig förbättring vs. innovation är egentligen lite missvisande. För de flesta företag så handlar det i dag snarare om att göra göra både och i stället för antingen eller. Ständig förbättring är viktigt för att fortsätta att "ha det så som du har det" men för långsiktig konkurrenskraft och leverans så måste det även finnas innovation.
Känner du att du är under utveckling? Är det företag eller organisation du tillhör under utveckling? Eller är ni under ……?
Vill du komma i kontakt med Pär? Mejla honom här: par@innovationgrowth.se