Vilka är våra 3 drivkrafter?
Vilka olika drivkrafter har vi individer? Varför behöver jag veta det som säljare och försäljningschef? Det handlar mycket om hur jag bör kommunicera med mina prospekts och kunder. Det kan handla om hur jag formulerar mina mejl, hur jag utrycker mig under mina presentationer, vilka frågor jag ställer under kundmötet och hur jag coachar säljare på bästa sätt.
Våra mänskliga drivkrafter kan delas in i tre grupper:
relation / samarbete
resultat / kontroll
utmaning / engagemang
Dessa kan också beskrivas i färger som grön, blå och röd (inte att förväxlas med Thomas Erikssons fyra färger),
Vad kännetecknar då olika drivkrafter?
GRÖN (relation / samarbete)
Värme, omtanke och vänskap är mycket viktigt för mig i livet.
Jag vill känna mig uppskattad för den jag är och inte bara för vad jag gör eller presterar.
Jag blir glad av att känna gemenskap, samhörighet och harmoni med andra människor.
BLÅ (resultat / kontroll)
För mig är det viktigt att kunna planera min tid och mitt liv och veta att jag har saker och ting under kontroll.
Det är viktigt att jag kan organisera mitt arbete så att jag använder min tid och mina resurser till rätt saker.
RÖD (utmaning / engagemang)
För mig är det viktigt att känna engagemang, spänning och förväntan.
Jag trivs i sällskap med aktiva människor och där det finns utrymme för många olika idéer och tankar.
Det som är mest utmärkande för de nio drivkrafterna (siffrorna nedan korresponderar med siffrorna i bilden) :
Lojalitet mot person.
Frihetstänkande; värnande om egen och andras integritet.
Stark betoning på att utveckla sig själv och andra.
Att ha något att tro på och leva för samtidigt som man är öppen för att förstå andras bevekelsegrunder. Månar om att hålla olika perspektiv vid liv.
Att själv kämpa kraftfullt; själva kampen är viktigast.
Att själv sätta den annorlunda scenen.
Lojalitet mot regler och traditioner.
Ifrågasätta befintliga strukturer och ledarskap.
Åstadkomma konkreta, synliga resultat.
Inspirationen till detta blogginlägg är hämtad från mästercoachen Stig Wiklund, på Positiva Kicken. Tack Stig!
P.S. Denna kunskap kan självklart användas i all kommunikation även i nära relationer.