Jag har träffat ett antal försäljningschefer som inte har något CRM system och som heller inte tycker att de behöver något. Ofta är det organisationer med vana EXCEL användare. Där sitter sedan försäljningschefen och lägger ner många timmar varje månad med att göra säljrapporter till ledningsgruppen (och som sällan stämmer med verkligheten).
Men det handlar inte bara om att skapa rapporter utan att ha tillförlitligt indata till rapporterna. Att samla in data tar mycket tid. Säljare som uppdaterar sin Excel flik en gång per månad skapar frustration om att administrera. Sedan kostar CRM licenserna några hundralappar per användare och månad, så där finns det pengar att spara (tror de). Då räknar de inte med den tid de sparar för varje användare genom att använda digitala verktyg som sedan kan användas till uppgifter som skapar direkt kundnytta, som till exempel kundmöten. Själv sparar jag cirka en dag per vecka tack vara mina digitala verktyg.
Idag finns det nog ingen ekonomichef som skulle acceptera att jobba på ett företag utan ett affärssystem (ekonomisystem). Att sköta bokföring i Excel är ingen höjdare och dessutom inte tillåtet!
På samma sätt borde ingen försäljningschef behöva acceptera att organisationen inte har något CRM system. Men tyvärr är det många CRM införande projekt som fallerar. Varför då?
man beslutar sig för ett CRM system som inte underlättar vardagen för säljarna
man har inget enhetligt beskrivet arbetssätt för försäljning (säljprocesser med aktiviteter)
man har inte gjort säljarna delaktiga i arbetet med införandet av arbetssätt och CRM-system
Om man hanterar punkterna ovan så kan jag garantera för ett framgångsrikt införande av digitala verktyg. Dessa tre punkter kan användas (med viss justering) för införande av vilket IT-system som helst.
Vill du ha hjälp med införande av digitala verktyg inom försäljning så finns jag bara ett samtal bort.