Jag själv kontaktar inte företag för att sälja mina tjänster utan för att se om jag kan hjälpa dem att lösa problem eller utmaningar, dela med mig av min kunskap och skapa kundnytta. Detta kan sedan resultera i en försäljning om jag kan bidra till att lösa problemen eller utmaningarna. Om inte så tackar jag för mig.
För mig är bland det viktigaste att bygga förtroliga relationer med mina prospekt och kunder. Att de ska kunna lita på mig som problemlösare och strategisk rådgivare. Att uppleva mig som rak, öppen, ärlig och trovärdig.
Jag fick nyligen ett mejl från en person på ett företag som ville sälja sina tjänster till mig och som löd enligt följande:
Hej !
Har försökt att nå dig telefonledes och blev effektivt stoppad i växeln, misstänker att hon tror att jag skall sälja något till dig. Vilket jag i ärlighetens namn i slutändan hoppas på, även om samarbete bättre beskriver det jag önskar.
Mitt namn är XXX och är grundare av YYY. Vi hjälper organisationer som din med att bättre anpassa sitt sätt att hitta nya medarbetare. Låt mig få visa hur vi kan hjälpa er. Lovar ett möte fritt från säljsnack och floskler.
Oavsett om du väljer att gå vidare med oss eller inte så kan du se fram emot ett ytterst inspirerande möte.
Återkoppla gärna på denna mail med förslag på tid, så lovar jag att återkomma någorlunda direkt.
Här är mina reflektioner på mejlet:
Titeln i mejlet var förnamnet på avsändaren som ville boka ett möte med mig, inget intresseväckande där jag eller Vojigo är i fokus.
Jag har ingen telefonväxel utan endast ett mobilnummer så “hon” i växeln finns inte, alltså har han aldrig försökt ringa.
Han vill i ärlighetens namn samarbeta med mig så att han kan sälja något till mig. Om han ärligen vill samarbeta varför talar han då osanning om att han försökt ringa mig?
Lovar ett möte fritt från säljsnack och floskler, men vad innehåller detta mejl?
Vill hjälpa mig lösa ett problem som inte är något problem. Vojigo är ett enmansföretag idag och har aldrig visat något intresse för rekrytering. Hans prospektering av nya möjliga kunder är bristfällig.
Fick han något möte med mig? Ett rakt svar: NEJ! Jag bemödade mig inte ens att svara. Däremot skulle kanske han vara behov av mina tjänster om hur man kommunicerar på ett trovärdigt sätt för att bygga relationer. Ett introduktionsmejl ska handla om mottagaren inte om avsändaren.
Har du varit med om något liknande? Du får gärna kommentera denna bloggartikel.