Jag har tidigare beskrivit hur man kan använda webbformulär som finns i Pipedrive CRM (läs mer här). Webbformulären i Pipedrive är kanska enkla i sitt utförande. Hela formuläret visas i sin helhet direkt. Fördelen är att man kan använda alla Pipedrive variabler och slipper därmed extra kostnader för integrationsverktyg som till exempel Zapier.
Ibland finns dock behovet av mer sofistikerade webbformulär. Att utifrån ett svar på en tidigare fråga hoppa till olika avsnitt i formuläret. Kanske behöver personen laddar upp filer? Då kan du använda Typeform.
Typeform hanterar en fråga i taget - som en konversation - vilket håller din publik engagerad. Du får mer tankeväckande svar och högre antal som slutför ifyllandet av formuläret. Inbyggda foto- och videobibliotek väcker frågor till liv. Anpassade layouter och teman visar ditt varumärke som bäst. Ett snyggt gränssnitt knyter ihop allt. Villkorlig logik låter dig ställa rätt uppföljningsfrågor och hoppa över resten. Undersökningar känns mindre som förhör och mer som konversationer.
Typeform har en integration till Pipedrive men om du vill använda EGENDEFINIERADE FÄLT (från Pipedrive) i formulären, då måste du använda Zapier mellan Typeform och Pipedrive. Det har jag gjort i ett kundprojekt som blev riktigt bra.
Du bygger ditt formulär successivt och väljer vilken datatyp du vill använda. Kan vara text, nummer, datum, telefon, fil etc. Då gör Typeform kontroller på att inmatad information är i rätt format.
I bilden nedan ser du hur man bygger ett formulär.
När allt är klart publicerar du länken och då kan du använda en länk eller lägga in formuläret på hemsidan.
Är du intresserad att testa Typeform? Klicka på knappen nedan så får du en 14-dagars kostnadsfri testperiod.