
Kan ett krisläge innebära nya möjligheter?
COVID-19 tvingade mig att tänka “out-of-the-box” vilket medförde ett nytt arbetssätt för mig och mina kunder. Det fina är att mitt nya arbetssätt med digitala workshops kan fortsätta även då pandemin är över. Det finns två vinnare genom att gå över till digitala workshops: kunderna och Vojigo.

Äntligen, Pipedrive CRM nu på svenska!
Efter över ett års lobbyverksamhet med Pipedrive i Tallin så har det nu gett resultat. Pipedrive CRM finns inom kort på SVENSKA. Det kommer att öppna nya dörrar för Pipedrive CRM och den svenska marknaden.

Skickade massmejl utan hemlig kopia – fick böta 5000 euro
I denna gästblogg får vi exempel på GDPR-böter i Europa samt några cybersäkerhetstips för distansarbete i dessa Covid-19 tider.

Vad menas med säljstödssystem? = CRM?
Innan du börjar “köpa” på dig en massa digitala verktyg, behöver du fundera på och beskriva hur du och din säljorganisation vill arbeta. Många havererade CRM-projekt startar i fel ände, först köper (hyr) de ett system och sedan funderar på hur man ska använda det.

Referensförsäljning, vad är det?
Många företag har problem med att skapa många leads. Referenser innebär kanske färre leads men de är istället kvalificerade leads och närmare en affär.

SMART-modellen, vad är det?
När bör man då använda SMART modellen? Den är utmärkt att använda då man vill formulera mål.

Hur fungerar ett CRM system?
Vad är då ett CRM system? Det är ett digitalt verktyg för att strukturera kund- och affärsinformation, hålla ordning, få en överblick över affärsläget, prioritera och arbeta effektivt med försäljning.
![Säljträning + Gamification [1+1=3]](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/582ac77e9de4bb86345dfde2/1581687449192-69KN6A0PXENLV57Y1I3N/iStock-858924358.jpg)
Säljträning + Gamification [1+1=3]
Säljträning ska vara kul, inte ett nödvändigt ont. Hur kan gamification (spelifiering) bidra?

Levererar du i nivå med dina säljmål?
I många CRM kan man mäta utfall av olika aktiviteter och försäljningsvolym, däremot är det svårt att sätta upp säljmål eller säljbudget i de flesta CRM och att följa upp dem. Hur kan man då bryta ned och visualisera säljmålen på ett enkelt sätt?

CRM lösningar - till för säljare eller controllers?
Säljare ogillar att bli kontrollerade. Ändå är många CRM lösningar uppbyggda just för att kontrollera, inte för att ge säljarna ett verktyg för att öka effektiviteten och motivationen.

Vilket kundvärde skapar era produkter och tjänster?
Vad är ert värdeerbjudande? Många säljare är vana att prata om sin produkter och tjänster men kanske inte lika vana att prata om den nytta produkterna och tjänsterna skapar. Så här tar du fram ert företags värdeerbjudande.

Är du igång efter julledigheten?
Då var det dags att börja jobba igen efter en skön julledighet. Men hur är det energinivån egentligen? Svårt att komma igång? Vad och hur ska du göra?

Generera fler leads genom att se vem som besöker din webbplats
Endast 2% av besökarna på webbplatser lämnar sina uppgifter! Ta reda på vilka de övriga är och fyll ditt CRM med nya affärsmöjligheter.

KPI'er för framgångsrika säljorganisationer
Någon har sagt: “What gets measured gets done.” Men hur vet vi vad vi ska mäta? Skapar alla mätetal angelägenhet, inspiration, motivation och ökade försäljningsresultat?

Effektiv schemaläggning av publiceringar på sociala kanaler
Många funderar säkert på hur de ska hinna med att publicera olika inlägg på sociala medier. Det har jag också gjort tills jag fick tips om en programvara som löste problemet. Vilken kan du läsa mer om här.

Så skriver du vinnande offerter
Offerten ska inte innehålla något nytt. Offerten ska vara en sammanfattning från tidigare steg i säljprocessen där vi gjort behovsanalysen och presenterat en eller flera alternativa lösningar.

Kan du förutse kommande månaders säljvolymer?
Många företag använder mätetal (KPI´er) som är resultat från historien. Det resultatet säger inget om hur det kommer att gå nästa månad eller månaden efter det. Kan man då förutse vad som komma skall?

Vojigo certifierad Pipedrive Expert Partner
Vi är nu listade som "Pipedrive Expert Partner" på Pipedrives externa webbsida. Riktigt kul! Idag är det bara två svenska företag som finns listade. Är du intresserad att testa Pipedrive kostnadsfritt i 30 dagar?

Att hitta B2B säljorganisationens navigationssystem
Ett navigationssystem visar vart man är, vart man ska och hur man tar sig dit. De flesta företag (men inte alla) har en säljprocess uppdelat i olika etapper. Hur vet jag då om jag kommer att nå mitt mål? Hur ska jag hålla motivationen uppe då utfallet kan dröja ett helt år?

Har du och ditt kundämne samma bild av verkligheten?
Har du och kundämnet inte samma bild av problemet så kommer ni inte heller att vara överens om vilken lösning som är den rätta. Gör så här…
- AI 5
- Behovsanalys 6
- CRM 74
- Digitalisering 111
- Försäljningsprocesser 28
- Förändringsledning 13
- GDPR 3
- Gamification 6
- Hitta affärsmöjligheter 25
- Integrationer 15
- Interna säljmöten 6
- Key Account Management 7
- Kunderbjudande 12
- Kundmötet 34
- Kundnöjdhet 8
- Lead Nurturing 4
- Motiverande mål/mätetal 20
- Personlig effektivitet 52
- Pipedrive 67
- Prioritera kunder 4
- Samspel sälj och marknad 8
- Social Selling 2
- Strategi 6
- Säljcoaching 10
- Säljkultur 8
- Öka sannolikheten 7