Många företag använder mätetal (KPI´er) som är resultat från historien. Ett bra exempel är mätetalet "försäljningsvolym/månad". Det resultatet säger inget om hur det kommer att gå nästa månad eller månaden efter det. Ändå är det många företag som bara mäter historiska data (lag indicators - en indikator som följer en händelse).
Om man också mäter indikationer på vad som komma skall (lead indicators - en indikator som förutsäger framtida händelser och tenderar att förändras före den händelsen).
Jag ska ge ett litet exempel. Jag har några kilo för mycket på kroppen och behöver gå ned i vikt. Vad mäter jag då för "lead" och "lag" indikatorer?
Det naturligaste är säkert att ställa sig på badrumsvågen och mäta vikten. Men är det en "lag" eller "lead" indikator? Det är självklart en "lag" indikator för den visar på ett historiskt resultat.
Men vad skulle det då kunna finnas för "lead" indikatorer?
Vi kan alltså i förväg uppskatta hur vår vikt kommer att förändras då vi vet hur mycket energi vi stoppar i oss respektive förbränner.
Men hur kan vi hitta mätetal som indikerar på en kommande "försäljningsvolym/månad"?
Ja, vi mäter affärernas rörelse (förflyttning) under en månad (man kan ha andra periodlängder som vecka, kvartal och år) i realtid. Då kommer vi att se om vi förflyttar tillräckliga volymer mellan varje processteg för att bli långsiktigt framgångsrika. I exemplet nedan som är hämtat från Pipedrive CRM har vi satt mål på hur stora volymer vi ska flytta varje månad in i nästa processteg. Måluppfyllelse visas i den cirkulära ringen till höger om processtegets namn. En helt fylld grön ring betyder att vi nått vår måluppfyllelse (se Offerera steget i bilden nedan).
Vill du veta mer om motiverande mätetal eller Pipedrive? Varför inte testa Pipedrive kostnadsfritt i 30 dagar? Klicka då på gröna knappen till höger.