CRM lösningar - till för säljare eller controllers?

Säljare ogillar att bli kontrollerade. Ändå är många CRM lösningar uppbyggda just för att kontrollera, inte för att ge säljarna ett verktyg för att öka effektiviteten och motivationen.

En B2B säljorganisation behöver meningsfulla och motiverande mätetal. Många företag mäter säljarnas aktivitetsnivå, t.ex antal kundbesök. Det har även jag gjort. Men talar aktivitetsnivån om vilka effekter som uppnåtts under kundmötet? Har mötet resulterat i ett nästa steg närmare avslut?

För några år sedan visste jag inte bättre själv. Men likt Jake i filmen "Blues Brothers" (inne i kyrkan) så har jag sett ljuset. Lösningen är mäta framdrift genom de olika stegen i säljprocessen i realtid och enkelt visualisera detta. Ge säljarna, likt piloterna tillgång till sin digitala cockpit. Ser säljarna var de är, vart de ska och hur de ska ta sig dit så upprätthålls motivation och momentum under långa säljcykler.

Pipedrives “cockpit”. Ringarna (som successivt fylls gröna) talar om hur mycket du volymer du flyttat mellan olika steg i säljprocessen och därmed hur du uppfyllt ditt mål (volym eller antal) för en specifik tidsperiod som kan vara vecka, månad, kva…

Pipedrives “cockpit”. Ringarna (som successivt fylls gröna) talar om hur mycket du volymer du flyttat mellan olika steg i säljprocessen och därmed hur du uppfyllt ditt mål (volym eller antal) för en specifik tidsperiod som kan vara vecka, månad, kvartal eller år.

The CRM designed to keep you selling. Pipedrive.

Vill du veta mer om Pipedrive? Varför inte testa under en 30-dagars kostnadsfri period.





Föregående
Föregående

Levererar du i nivå med dina säljmål?

Nästa
Nästa

Vilket kundvärde skapar era produkter och tjänster?