Jag har tidigare skrivit bloggartiklar om hur viktigt det är att ha fokus framåt när vi jobbar med försäljning och inte bara titta bakåt och mäta historiska mätetal. Det finns ett ordspråk som säger:
I många CRM kan man mäta utfall av olika aktiviteter och försäljningsvolym, däremot är det svårt att sätta upp säljmål eller säljbudget i de flesta CRM. Om det går kan man oftast sätta upp ett årsmål som sedan delas med 1/12 för att bryta ned det till månadsmål.
Men så ser inte verkligheten ut. Oftast är försäljningsvolym kopplade till olika säsonger hos kunderna. I juli sker inte så många affärer då de flesta har semester. I juni och december kanske volymerna är högre än andra månader. Hur kan man då bryta ned och visualisera säljmålen på ett mer intelligent sätt?
Som du vet så använder jag Pipedrive CRM. Pipedrive supportar inte säljmål eller säljbudget men det gör inget då jag löst det på ett bättre sätt, jag har integrerat spelifieringsplattformen Pointagram med Pipedrive. Det gör att jag sätter upp mina säljmål (TARGETS) i Pointagram och kan då välja vilket säljmål jag ska ha för olika nedbrutna tidsperioder, per säljare eller för alla.
När jag sparat de olika månadsmålen kan jag sätta upp måltavlor (WIDGET BOARDS) där jag jämför utfall med target. Då kan jag göra detta för aktuell, föregående eller rullande period. Jag kan även skapa ackumulerade måltavlor. Vill man inte bara mäta volym kan man självklart gör det med antal också. Dessa måltavlor kan man göra även för aktivitetsmål eller varför inte göra måltavlor för era produkter/tjänster med periodiserade mål.
När jag väl integrerat Pointagram med Pipedrive (vilket är superenkelt) så sätter man upp förutsättningarna i Pointagram och sedan är det klar. När en aktivitet eller affär (deal) skapas eller avslutas skickas en uppdatering från Pipedrive till Pointagram och där sker uppdateringen automatiskt och direkt i realtid. Fantastiskt bra! Det innebär att jag inte längre vill ha den funktionaliteten inne i mitt CRM.