
Vad vill du, egentligen?
Hur blir man motiverad? Det handlar om att ha hitta tillräckliga motiv för att göra något. Motiv ger motivation. Här kommer receptet…

3 steg för en lyckad säljpresentation
Du identifiera problemen och dess konsekvenser, förklarar hur din lösning löser dessa problem och sedan avslutar du med att förklara vilka fördelar (nyttor) de kan förvänta sig att få. Följer du detta recept kommer dina säljpresentationer att hjälpa dig att vinna fler affärsmöjligheter.

Här är receptet för att slippa beslutsvånda!
Brukar du skjuta upp beslut för att det känns olustigt? Målar du upp problem eller farhågor större än de egentligen är? Så här gör du för att slippa beslutsvånda!

5 sätt spelifiering kan öka ROI för säljstödssystem (CRM)
Ett säljstödssystem värde beror på vilken information som matas in i det. Att hålla informationen uppdaterad garanterar att säljarna kan samverka med kunder på det mest effektiva och lönsamma sättet. Men om säljstödssystemet inte uppdateras konsekvent och korrekt blir det ett mycket mindre värdefullt verktyg för säljarna och företaget. Säljstödssystemets ROI är mycket beroende av kvaliteten och konsistensen i den information som säljarna matar in. Att få säljare engagerade med att mata in sin information är en av de största utmaningarna för att få en bra ROI. Hur kan då spelifiering öka säljstödssystemets ROI?

3 steg för att undvika en uppblåst säljpipeline
Som försäljningschef är en av de mest utmanande uppgifterna att hantera sitt säljteams säljpipeline. Med tiden blir säljpipelinen uppblåst av affärsmöjligheter som inte längre är aktuella och relevanta. Men genom att använda tre enkla steg så kan du hjälpa ditt säljteam att bättre hantera sina affärsmöjligheter och förhindra en uppblåst säljpipeline och en högst irrelevant säljprognos (som baseras på affärerna i säljpipelinen).

Låt ditt CRM hjälpa dig att prioritera rätt affärsmöjligheter
Finns det några likheter mellan en säljare och en orienterare? Absolut, båda behöver veta var de är, vart de ska samt hur de ska ta sig dit på bästa sätt. Men har säljaren lika bra hjälpmedel som orienteraren? Några kanske, men alla andra då? Hur kan man ändra på det?

80/20 regeln – sluta sträva efter perfektion
Hur gör du när du snabbt behöver ta fram ett resultat? Att få ett 100% korrekt resultat brukar ofta ta väldigt lång tid. Mitt tips är: använd Paretoprincipen.

Säljare: dela in din arbetstid i 5 delar!
Hur ska man hinna med allt man ska göra? Det handlar om att skapa en balans i den säljpipeline du jobbar i. En enkel tumregel är följande. Dela i din arbetsvecka i fem delar…

Pipedrive CRM får toppbetyg
Användarna av olika CRM har sagt sitt. Pipedrive har fått toppbetyg och är det CRM som definieras som ledare. Extra kul att vara Pipedrive Expert Partner.

Nyttan att vara tanklös och göra ingenting
Vad är det då för nytta med detta? Jo, det har visat sig att när vi stannar upp våra tankar och vårt görande så öppnar sig nya vägar i vår hjärna.

Har du testat detta produktivitetstrick?
Har du någon gång varit i ett dåligt sinnestillstånd och inte har lust med något? Kanske brukar du träna regelbundet men idag har du ingen lust och ställer in träningen? Kanske handlar det om att undvika börja med en tidskrävande uppgift på jobbet? Här ska du få ett tips på hur du kan ändra ditt dåliga sinnestillstånd genom att ändra ditt fysiologiska recept.

Det är inte vad du säger, utan hur du säger det!
Många lägger ner mycket tid för att hitta de rätta orden men hur ofta tränas det på att uttrycka orden på ett behagligt och naturligt sätt?

Pipedrivers: när ska du använda tidslinje vyn?
När du säljer kan du behöva få en visuell representation av dina historiska aktiviteter med en specifik kontakt på ett företag eller ett företag med alla dess kontakter. Detta är ett snabbt sätt att säkerställa att inga viktiga kontakter försummas. Så här gör du i Pipedrive CRM…

Vad krävs för att bli en högpresterare?
Ingemar Stenmark har sagt: -”Det verkar som att ju mer jag tränar desto mer tur får jag”. Vad tränar du på?

Så undviker du "Valley of Death"
Många företag skickar offerter med e-post till sina kunder och därefter tappar de totalt kontrollen. De har ingen aning vad kunden gör med offerten, om de överhuvudtaget öppnat mejlet. Känner du igen dig? Hur kan man då återta kontrollen över skickade offerter? Använd: GetAccept!

Har du någon "elevator pitch"?
Syftet med en “elevator pitch” är att under resan mellan några våningar kunna väcka tillräckligt intresse för att personen du talar med ska vilja fortsätta diskussionen vid ett senare tillfälle. Så här tar du fram din “elevator pitch”…
Har du koll på ditt företags affärsmodell?
För att öka förståelsen för helheten och hur allt hänger ihop ur ett företagsperspektiv brukar jag genomföra en workshop enligt Osterwalder´s Business Model Canvas. Om du inte redan gjort det, gör det NU! Ta fram en Business Model Canvas för ditt företag.

Zapier - en räddare i nöden!
I veckan ställdes jag inför ett stort problem. Jag behövde till Pipedrive CRM importera information om avslutade affärer tre år tillbaka i tiden. Det var ofantligt många produkter till gigantiskt många affärer. Problemet var att till avslutade affärer läsa in vilka produkter som ingick och där fanns det ingen standardlösning. Så har löste jag problemet…

Pipedrive + Pointagram = SANT
Nu var det dags att hitta ett verktyg som kan visualisera spelifiering (gamification) utifrån vilka aktiviteter som utförs i Pipedrive samt vilka affärer som vi vinner. Som vanligt så skannar jag Pipedrives marknadsplats för att se vilka app alternativ som finns tillgängliga. Jag valde Pointagram därför att…

5 punkter interna säljmöten bör innehålla
Saknar era interna säljmöten något? Fokuserar era möten på siffror och försäljningsmål, men misslyckas med att inspirera och främja professionell säljutveckling? Hur kan vi då få ut maximalt av vårt interna säljmöte? Låt oss göra det med försäljning eller SALES! Här kommer fem punkter som interna säljmöten bör innehålla:
- AI 5
- Behovsanalys 6
- CRM 74
- Digitalisering 111
- Försäljningsprocesser 28
- Förändringsledning 13
- GDPR 3
- Gamification 6
- Hitta affärsmöjligheter 25
- Integrationer 15
- Interna säljmöten 6
- Key Account Management 7
- Kunderbjudande 12
- Kundmötet 34
- Kundnöjdhet 8
- Lead Nurturing 4
- Motiverande mål/mätetal 20
- Personlig effektivitet 52
- Pipedrive 67
- Prioritera kunder 4
- Samspel sälj och marknad 8
- Social Selling 2
- Strategi 6
- Säljcoaching 10
- Säljkultur 8
- Öka sannolikheten 7