SMART-modellen, vad är det?

Smart (målformulering)

I tidigare bloggartiklar har jag nämnt att jag gillar akronymer. Det gör det enkelt att komma ihåg vad olika saker betyder. I fallet SMART så står det för:

  • S - Specifikt

  • M - Mätbart

  • A - Attraktivt (Accepterat)

  • R - Realistiskt

  • T - Tidsatt


När bör man då använda SMART modellen? Den är utmärkt att använda då man vill formulera mål.

Klicka här, så kan du se en kort video om SMART-modellen.


Specifikt

Gör målet entydigt. Försök formulera målet konkret så det inte kan misstolkas.

Mätbart

Det ska helst gå att mäta framsteg mot målet. Många säger att de vill “öka” eller “bli bättre” men från vadå till vadå? Var specifik där det går.

  • Jag ska ta in 10 nya kunder

  • Jag ska sälja 50 produkter eller serviceavtal

  • Lönsamheten på mina affärer ska vara minst 10%

Attraktivt

Jag har blivit lärd att A:et står för ATTRAKTIVT andra säger ACCEPTERAT. Vi menar dock samma sak. Jag ska ha tagit till mig målet och har tagit fram motiv för att nå målet.

Realistiskt

Jag gillar mål som är BARRIÄRBRYTANDE (spänstiga och nås inte utan ansträngning). Viktigt att de inte upplevs som ouppnåeliga. I så fall blir målen demotiverande istället för tvärtom. De får inte heller vara för lågt ställda för då blir de inte attraktiva.

Tidssatt

När ska målet vara uppnått? Finns det tidssatta delmål på vägen? Var tydlig även här.


När jag började som regionchef på Cap Gemini år 2017 kommunicerade jag följande mål:

Vårt fokus är kraftig tillväxt med bibehållen lönsamhet. År 2000, ska vi vara 100 konsulter och omsätta 100 miljoner kronor samt vara marknadsledande i vår geografi. Med marknadsledande menar vi att det är vi är det företag som blir kontaktade när media (inom vår geografi) vill veta något om IT-branschen.

1996 omsatte regionen 39 miljoner kronor och år 1999 var omsättningen 150 miljoner kronor. Vi överträffade målet med 50%, ett år tidigare än planerat. En nyckel var just att sätta upp barriärbrytande mål. Vi kunde inte bara fortsätta som vi alltid hade gjort utan behövde tänka i nya banor, vilket vi lyckades med. Dessutom med högsta lönsamheten. Vi stod för 75% av divisionens resultat. Vi var regionens största IT-konsultföretag och det företag näringslivsbolag och lokala tidningar kontaktade om frågor rörande IT-branschen.

Brukar du använda BARRIÄRSBRYTANDE och SMARTA mål?