Vad menas med säljstödssystem? = CRM?

Vad menas med säljstödssystem?

Säljstödssystem kallas också slarvig i vardagstal för CRM-system (använder det även själv ibland). Men säljstödssystem är egentligen en grupp av olika digitala verktyg (program) där naturligtvis CRM-systemet är det centrala (hjärtat). För att hjärtat ska fungera behövs vener och artärer och på samma sätt behöver man koppla ihop CRM-systemet med andra digitala verktyg för att minska administrationen och öka effektiviteten för säljare och försäljningschefer. Verktygen går oftast att köra på olika plattformar såsom datorer, surfplattor och mobiltelefoner.



Vilka verktyg räknas då in i gruppen säljstödssystem?

Verktyg som effektiviserar och underlättar arbetet för säljare och försäljningschefer. Här kommer några verktyg jag tycker kvalificerar in sig som säljstödssystem [och ett exempel]:

  • CRM-system [Pipedrive]

  • Prospekteringsverktyg [Vainu]

  • Offertverktyg (skriva, spåra och e-signering) [GetAccept]

  • Gamification- och rapportverktyg [Pointagram]

  • Presentationsverktyg [Prezi]

  • Social Selling [LinkedIn Sales Navigator]

  • Program för videomöten [Zoom]

  • E-post kommunikationsflöden [Klenty]

  • Skapa videor, anpassa och distribuera dem genom flera kanaler. [Hippo Video]

  • Webblyssnare (identifiera besökare på webbplatsen) [Leadfeeder]

  • Schemaläggnings- och publiceringsverktyg för sociala kanaler [Buffer]


Att tänka på

Innan du börjar “köpa” på dig en massa digitala verktyg, behöver du fundera på och beskriva hur du och din säljorganisation vill arbeta. Många havererade CRM-projekt startar i fel ände, först köper (hyr) de ett system och sedan funderar på hur man ska använda det. Viktigt också att tidigt adressera förändringsledningen, med andra ord involvera hela säljorganisation i att beskriva önskat arbetssätt.

Med arbetssätt och förankring på plats så brukar säljorganisationen börja önska sig verktyg som underlättar vardagen och minskar administrationen. Verktygen ska vara användarvänliga (byggt för säljare) och integrerbara med varandra. Väljer du då “rätt” verktyg så kan du spara upp till en dag per vecka, per säljare.

Vad skulle det betyda för ditt företag?