Enligt Wikipedia är definitionen av CRM följande:
Customer relationship management (CRM), eller kundvård, omfattar styrning, organisering och administration av kunder och kundrelationer i ett företag. Detta omfattar arbetsprocesser med tillhörande affärssystem för IT-stöd. Exempelvis kan CRM omfatta kundstöd (annat namn är kundsupport) och kundregister. CRM är inte en programvara utan snarare en process som påverkar organisationen i ett företag och ska leda till bättre kundrelationer.
Vad är då ett CRM system? Det är ett digitalt verktyg för att strukturera kund- och affärsinformation, hålla ordning, få en överblick över affärsläget, prioritera och arbeta effektivt med försäljning.
Vilka funktioner bör finnas i ett CRM-system?
Grafisk layout av processbaserad säljpipeline
Företagsinformation
Kontaktinformation
Hantering av tidiga prospekts
Pågående och avslutade affärer
Aktiviteter av olika slag
Hantera e-post inklusive mallar
Synkronisering med företagets mejlsystem, kontakter, kalender och att-göra
Rapporter
Möjlighet att definiera egna fält
Hantera produkter/tjänster
Sätta upp mål och mäta måluppfyllelse
Importera/exportera information
Möjlighet att enkelt integrera mot andra digitala verktyg
Bygga automationer (enkla skript som minskar manuellt arbete)
Genom att i första hand arbeta i CRM-systemet så uppdateras all information på rätt ställe och dubbelarbetet minimeras. Mejla från CRM-systemet och du ser även mejlet i ditt e-postsystem.
Jag berättar gärna mer och visar gärna ett CRM-system som uppfyller dessa krav plus mycket mer, nämligen Pipedrive CRM. Genom att använda Pipedrive CRM plus några integrerade appar kan jag frigöra upp till en dag per vecka per säljare.