Kan ett krisläge innebära nya möjligheter?

En viktig del i vårt erbjudande är att hjälpa kunderna att etablera effektiva arbetssätt (säljprocesser) inom B2B försäljning. Normalt gör jag det genom att involvera hela säljorganisationen och genomföra fysiska workshops på plats hos kunden eller på någon konferensanläggning. Men nu i COVID-19 tider går inte det. Alternativen är då två:

  • att vänta tills COVID-19 pandemin är över eller

  • hitta ett alternativt sätt att genomföra workshoparna.

iStock-519435314.jpg

Exakt den situation ställdes jag inför nyligen. Ett företag kan inte samla deltagarna som är utspridda över stora delar av Sverige utan frågan jag fick var om jag inte kunde genomföra workshopen digitalt istället?

För två månader sedan hade nog svaret blivit NEJ. Nu fick jag tänka till, be om att få återkomma och började googla och leta efter nya digitala verktyg. Jag ville hitta verktyg där jag kan få med alla moment som jag gör under en fysisk workshop (och gärna lite till):

  • göra presentationer

  • skriva notislappar och klistra upp dessa på en tavla eller brunt papper

  • alla ska se vad andra gör i realtid

  • göra omröstningar och prioritera olika delar

  • få alla delaktiga under mötet

  • kunna arbeta individuellt, i mindre grupper och alla tillsammans

  • lära känna varandra under arbetet

  • skapa delaktighet och ansvar för resultatet.

workshop.png

Efter min omvärldsbevakning hittade jag två verktyg som jag upplever som jämngoda för workshopdelen och just nu håller jag på med en utvärdering av dessa två. Har insett att jag behöver komplettera valet med ett online mötesverktyg för att få med funktioner som att kunna se varandra, göra avancerade presentationer samt dela in oss i mindre grupper. Jag har fram tills nu använt Google Meet för online möten men jag behöver nog något annat för att få med all den funktionalitet jag vill ha.

Workshopverktygen innehåller även en del nya funktioner. Här är några exempel:

  • många olika mallar för olika typer av workshops

  • enkelt sprida resultatet av dokumentation av arbetet

  • zooma in och ut ur workshoptavlan (alla kan se vad det står vilket är svårt med fysiska lappar)

  • kan skapa egna mallar som jag sedan kan återanvända

Vilka är då verktygen jag tittat på? Det får bli en “cliffhanger”. När jag är klar med min utvärdering så återkommer jag med vilka val jag gjort och varför.

Syftet med denna bloggartikel var inte att beskriva olika verktyg utan hur en krissituation tvingade mig att tänka “out-of-the-box” vilket medförde ett nytt arbetssätt för mig och mina kunder. Det fina är att mitt nya arbetssätt med digitala workshops kan fortsätta även då covid-19 pandemin är över. Distribuerade kunder kommer att spara reskostnader samt det blir enklare att kunna genomföra kortare workshops. Nu kan jag dela upp en hel workshopdag i två halvdagar utan problem.

Det finns två vinnare genom att gå över till digitala workshops: kunderna och Vojigo.


Föregående
Föregående

Pipedrive CRM tilldelas utmärkelsen "lättast att använda"

Nästa
Nästa

Äntligen, Pipedrive CRM nu på svenska!