Säljträning + Gamification [1+1=3]

Kunskap + Aktivitet => Resultat

Säljträning ska vara kul, inte ett nödvändigt ont. Hur kan gamification (spelifiering) bidra?

Kunskap

Allt startar med att säljarna har rätt kunskapsnivå utifrån säljstrategin:

  • Vad säljer vi? (produkter/tjänster/kundnytta)

  • Till vem? (ideal kund profil)

  • På vilket sätt? (olika säljprocesser)

Har man inte koll på alla tre är det svårt att leverera hållbara resultat över tid?

Många är kritiska till kunskapstester, men hur ska vi annars veta om säljarna förstått den kunskap de inhämtat oavsett om det är via text, ljud eller bild. Att göra en test kan vara ganska tråkigt men om man blir belönad av att göra testen samt hur många rätt man hade så blir det lite roligare.

I spelvärlden pratar vi om QUESTS. Vi tar fram frågeformulär och ger olika poäng för olika svar. Ett frågeformulär kan innehålla flervalssvar, fri text kommentar eller titta på Youtube video.

Pointagram Quest
Pointagram Quest 3
Pointagram Quest 2
Pointagram Quest 4

När frågorna är besvarade belönas säljaren med uppdaterade poäng för troféer eller tävlingar.

Quest 5.png
Quest 6.png
Quest 7.png
Pointagram profil

Nu vet vi att och hur säljarna svarat på frågorna. Om utfallet är dåligt ges möjlighet till utbildning eller andra aktiviteter. Det går självklart att få ett helhetsresultat för alla som svarat.

Pointagram quest result

Aktivitet

När vi hanterat kunskapsnivån kan vi arbeta med aktiviteterna, att omsätta kunskap i handling. Det kan vara olika aktiviteter vi gör och dokumenteras i vårt CRM system eller annat som hanteras med manuell inmatning via webbapplikation eller mobilapp. Dessa poäng lagras upp på säljarens poängsaldo och tävlingar. Varför inte nominera veckans/månadens kollega och få lite extra poäng?

Pointagram a1.png
Pointagram MM.png

RESULTAT

Olika aktiviteter leder också till till slut till vunna affärer. Dessa kan självklart också visualiseras. Alla tävlingar kan ske individuellt, i team (olika grupperingar) eller hela företaget.

Pointagram säljmål

BELÖNING

När säljarn nu samlat på sig poäng från kunskapstester, aktiviteter och resultat så kommer snart möjligheten att växla in poängen mot “coins”. För dessa “coins” kan spelaren ta ut olika belöningar från en webbshop.

Reward-Store-768x399.jpg

Allt det jag visat är byggt i spelifieringsplattformen Pointagram. Pointagram har en toppen integration med Pipedrive CRM vilket gör att aktiviteter och säljresultat i CRM automatiskt skickas till Pointagram efter konfigurering.

Vill du veta mer? Jag är bara ett samtal bort!

Pointagram logo
Pipedrive logo

Föregående
Föregående

Hur fungerar ett CRM system?

Nästa
Nästa

Levererar du i nivå med dina säljmål?