Vilket kundvärde skapar era produkter och tjänster?

Vad är ditt företags värdeerbjudande? Många säljare är vana att prata om sin produkter och tjänster men kanske inte lika vana att prata om den nytta produkterna och tjänsterna skapar. Men det är ganska enkelt att ändra på.

Värdeerbjudandet ser jag som en naturlig del i säljorganisationens SALES PLAYBOOK (jag har ingen bra översättning, men min minst dåliga är SÄLJHANDBOK). Värdeerbjudandet kan beskrivas utifrån två perspektiv: IDEAL KUNDPROFIL eller VÅRA PRODUKTER/TJÄNSTER. Jag ger två exempel på mallar nedan som du kan använda.

Värdeerbjudande med utgångspunkt ifrån IDEAL KUNDPROFIL.

Värdeerbjudande med utgångspunkt ifrån IDEAL KUNDPROFIL.

Värdeerbjudande med utgångspunkt från våra produkter/tjänster.

Värdeerbjudande med utgångspunkt från våra produkter/tjänster.

I båda exemplen finns en jämförelse med era branschkollegor motsvarande produkter/tjänster och deras kundvärden. Det innebär att du behöver göra en omvärldsbevakning för att kunna färdigställa beskrivningen. Framtagandet av värdeerbjudandet görs gärna i arbetsformen WORKSHOP där flera personer kan bidra och då skapar ett gemensamt accepterat resultat. Viktigt att stämma av resultatet med Ideala kundprofilen så att arbetet inte blir för introvert.

Behöver du hjälp med att beskriva värdeerbjudandet eller ideala kundprofilen så finns jag bara ett samtal bort.