Kroppsspråk på distans: Så påverkar det din röst och försäljning
I vår digitala värld sker allt fler kundmöten på distans, men vad många inte tänker på är hur kroppsspråket fortfarande spelar en avgörande roll – även när vi inte syns. Hur vi står, rör oss och till och med ler kan påverka vår röst och tonalitet, vilket i sin tur kan avgöra om vi lyckas med försäljningen eller inte. Vill du veta hur du kan använda ditt kroppsspråk, även på distans, för att stärka din kommunikation?
Bemöt kundens invändningar med 4B
En naturlig konsekvens av att fråga kunderna om feedback är att de kommer med invändningar. Invändningar är en naturlig del i säljprocessen och kan ske av många olika skäl och ta många former. Här kan du läsa om 4B - fyra viktiga steg att hantera invändningar under ett säljsamtal.
Söker du efter en "tvingande händelse" under kundmötet?
Finns det inget "compelling event"? Då är det en viktig input inför det egna beslutet GO eller NOGO. Blir det NOGO kortar vi ned säljcykeln och fortsätter med andra affärsmöjligheter med större sannolikhet till avslut.
Vad händer egentligen under dina videomöten?
Vad händer under dina videomöten? Hur agerar du på ditt prospekts köpsignaler? Hur mycket pratar du respektive ditt prospekt? Med Allego Conversation Intelligence kan du automatiskt analysera samtalet utifrån vad som sägs.
Storytelling - att kommunicera med berättelser
Storytelling är inget nytt. Att kommunicera med berättelser är 250 000 år gammalt och är det äldsta sättet att kommunicera människa till människa. Därefter kommer rita vilket är 27 000 år gammalt, skriften kom för 3 500 år sedan och det senaste, Powerpoint, ett av våra mest använda presentationsverktyg, har "bara" 28 år på nacken.
Var det ett framgångsrikt kundbesök?
Den frågan har vi nog alla ställt oss någon gång. Det är dock en fråga vi bör ställa efter varje kundbesök. Hur gör du?
Hur vet man då om ett besök varit lyckat? Vilka resultat tillåter oss att påstå att besöket har lyckats medan ett annat har misslyckats?
Let´s Get Real or Let´s Not Play
Jag har läst en hel del böcker under min yrkeskarriär. Författare som Brian Tracy, Bruce King, Neil Reckham med flera. Ändå slår ingen den första säljboken jag läste som är skriven av…
Det handlar inte om dig!
Mötet är inte till för din skull utan för dina prospekts/kunder!
Det perfekta kundmötet
Hur många gånger har du redan funderat på hur ditt perfekta kundmöte kan se ut ?! Varför inte genomföra detta?Bestäm vilka steg och funktioner du vill inkludera i ditt perfekta kundmöte. Sätt sedan bara dessa steg i en strukturerad ordning och sedan är du igång.
Lider du av säljhinder?
Jag träffar en del företagare och säljare som ogillar att ringa “kalla samtal”. När jag borrar lite djupare i orsaken så framkommer det ofta att de inte har så stor erfarenhet av det. Alltså är det mentala spöken, deras tankar om “kalla samtal” som skapar olustkänslor som sedan påverkar dem genom att de undviker att ringa. Här kan du läsa om tolv olika typer av säljhinder.
Sanning eller konsekvens?
För mig är bland det viktigaste att bygga förtroliga relationer med mina prospekt och kunder. Att de ska kunna lita på mig som problemlösare och strategisk rådgivare. Att uppleva mig som rak, öppen, ärlig och trovärdig. Men så agerar inte alla…
Dags att presentera en ny spännande partner, Idiligo
Ett mål jag har för att ta in en ny partner är att effektivisera vardagen för Vojigo (mig själv) samt kunna erbjuda samma nytta för mina kunder med tillägget att jag kan erbjuda ett mervärde till produkterna. Idag är det dags att presentera min åttonde partner Idiligo. Jag är deras enda certifierade partner i Sverige.
Konsultrollen - vad innefattar den?
Jag har arbetat i konsultbranschen i över 10 år, som regionchef i två företag och nu som konsult på Vojigo. Det är något speciellt att vara konsult, att vara kundernas problemlösare och strategiska rådgivare. Jag googlade på konsultrollen och hittade bland annat följande: 5 personliga egenskaper som passar en konsult.
Hur gör man en behovsanalys?
En behovsanalys är som det låter en analys över kundens behov. Det kan vara problem, utmaningar eller framtida möjligheter. Det finns många säljmetoder för hur man arbetar med detta och jag brukar använda metaforen “skala en lök”.
Träffar du de som fattar besluten?
Allt för många gånger har jag varit med om att säljare säger sig ha koll på affären. Tyvärr alltför ofta, när vi förlorat, så visar det sig att vi inte haft koll på kundernas beslutsprocess.
3 steg för en lyckad säljpresentation
Du identifiera problemen och dess konsekvenser, förklarar hur din lösning löser dessa problem och sedan avslutar du med att förklara vilka fördelar (nyttor) de kan förvänta sig att få. Följer du detta recept kommer dina säljpresentationer att hjälpa dig att vinna fler affärsmöjligheter.
Det är inte vad du säger, utan hur du säger det!
Många lägger ner mycket tid för att hitta de rätta orden men hur ofta tränas det på att uttrycka orden på ett behagligt och naturligt sätt?
Kundbemötandet - har det någon betydelse?
Varför förlorar företag kunder? 68% beror på brist på intresse hos leverantören enligt studien ‘Dialogue Marketing – den ändlösa försäljningen (IBM). Vilka gör man då affärer med? Med dem man GILLAR. Svårare är det inte. Priset kan vara lite högre, produkterna kan vara lite sämre men personalen har förstått hur viktigt KUNDBEMÖTANDET är. Jag ska nu berätta två självupplevda historier om hur olika det kan bli.
5 orsaker till att prospekt inte köper av dig
Som säljare kan det vara otroligt frustrerande att höra samma invändningar om och om igen. Den goda nyheten är att det ofta finns ett sätt att övervinna dessa invändningar. Här har vi sammanställt en lista över de fem vanligaste orsakerna till att dina prospekt inte köper av dig.
Vilken är den BÄSTA boken du läst? (inom B2B försäljning)
Jag har läst en hel del böcker under min yrkeskarriär. Författare som Brian Tracy, Bruce King, Neil Reckham med flera. Ändå slår ingen den första säljboken jag läste som är skriven av…
- AI 5
- Behovsanalys 6
- CRM 73
- Digitalisering 110
- Försäljningsprocesser 28
- Förändringsledning 13
- GDPR 3
- Gamification 6
- Hitta affärsmöjligheter 25
- Integrationer 15
- Interna säljmöten 6
- Key Account Management 7
- Kunderbjudande 12
- Kundmötet 34
- Kundnöjdhet 8
- Lead Nurturing 4
- Motiverande mål/mätetal 20
- Personlig effektivitet 51
- Pipedrive 65
- Prioritera kunder 4
- Samspel sälj och marknad 7
- Social Selling 2
- Strategi 6
- Säljcoaching 10
- Säljkultur 8
- Öka sannolikheten 7