Kroppsspråk på distans: Så påverkar det din röst och försäljning
Hitta affärsmöjligheter, Kundmötet Torbjörn Johansson Hitta affärsmöjligheter, Kundmötet Torbjörn Johansson

Kroppsspråk på distans: Så påverkar det din röst och försäljning

I vår digitala värld sker allt fler kundmöten på distans, men vad många inte tänker på är hur kroppsspråket fortfarande spelar en avgörande roll – även när vi inte syns. Hur vi står, rör oss och till och med ler kan påverka vår röst och tonalitet, vilket i sin tur kan avgöra om vi lyckas med försäljningen eller inte. Vill du veta hur du kan använda ditt kroppsspråk, även på distans, för att stärka din kommunikation?

Läs mer
Bemöt kundens invändningar med 4B
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Bemöt kundens invändningar med 4B

En naturlig konsekvens av att fråga kunderna om feedback är att de kommer med invändningar. Invändningar är en naturlig del i säljprocessen och kan ske av många olika skäl och ta många former. Här kan du läsa om 4B - fyra viktiga steg att hantera invändningar under ett säljsamtal.

Läs mer
Storytelling - att kommunicera med berättelser
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Storytelling - att kommunicera med berättelser

Storytelling är inget nytt. Att kommunicera med berättelser är 250 000 år gammalt och är det äldsta sättet att kommunicera människa till människa. Därefter kommer rita vilket är 27 000 år gammalt, skriften kom för 3 500 år sedan och det senaste, Powerpoint, ett av våra mest använda presentationsverktyg, har "bara" 28 år på nacken.

Läs mer
Var det ett framgångsrikt kundbesök?
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Var det ett framgångsrikt kundbesök?

Den frågan har vi nog alla ställt oss någon gång. Det är dock en fråga vi bör ställa efter varje kundbesök. Hur gör du?

Hur vet man då om ett besök varit lyckat? Vilka resultat tillåter oss att påstå att besöket har lyckats medan ett annat har misslyckats?

Läs mer
Det perfekta kundmötet
Digitalisering, Kundmötet Torbjörn Johansson Digitalisering, Kundmötet Torbjörn Johansson

Det perfekta kundmötet

Hur många gånger har du redan funderat på hur ditt perfekta kundmöte kan se ut ?! Varför inte genomföra detta?Bestäm vilka steg och funktioner du vill inkludera i ditt perfekta kundmöte. Sätt sedan bara dessa steg i en strukturerad ordning och sedan är du igång.

Läs mer
Lider du av säljhinder?

Lider du av säljhinder?

Jag träffar en del företagare och säljare som ogillar att ringa “kalla samtal”. När jag borrar lite djupare i orsaken så framkommer det ofta att de inte har så stor erfarenhet av det. Alltså är det mentala spöken, deras tankar om “kalla samtal” som skapar olustkänslor som sedan påverkar dem genom att de undviker att ringa. Här kan du läsa om tolv olika typer av säljhinder.

Läs mer
Sanning eller konsekvens?
Kundmötet, Säljkultur Torbjörn Johansson Kundmötet, Säljkultur Torbjörn Johansson

Sanning eller konsekvens?

För mig är bland det viktigaste att bygga förtroliga relationer med mina prospekt och kunder. Att de ska kunna lita på mig som problemlösare och strategisk rådgivare. Att uppleva mig som rak, öppen, ärlig och trovärdig. Men så agerar inte alla…

Läs mer
Dags att presentera en ny spännande partner, Idiligo
Digitalisering, Försäljningsprocesser, Kundmötet Torbjörn Johansson Digitalisering, Försäljningsprocesser, Kundmötet Torbjörn Johansson

Dags att presentera en ny spännande partner, Idiligo

Ett mål jag har för att ta in en ny partner är att effektivisera vardagen för Vojigo (mig själv) samt kunna erbjuda samma nytta för mina kunder med tillägget att jag kan erbjuda ett mervärde till produkterna. Idag är det dags att presentera min åttonde partner Idiligo. Jag är deras enda certifierade partner i Sverige.

Läs mer
Konsultrollen - vad innefattar den?
Hitta affärsmöjligheter, Kundmötet Torbjörn Johansson Hitta affärsmöjligheter, Kundmötet Torbjörn Johansson

Konsultrollen - vad innefattar den?

Jag har arbetat i konsultbranschen i över 10 år, som regionchef i två företag och nu som konsult på Vojigo. Det är något speciellt att vara konsult, att vara kundernas problemlösare och strategiska rådgivare. Jag googlade på konsultrollen och hittade bland annat följande: 5 personliga egenskaper som passar en konsult.

Läs mer
Träffar du de som fattar besluten?
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Träffar du de som fattar besluten?

Allt för många gånger har jag varit med om att säljare säger sig ha koll på affären. Tyvärr alltför ofta, när vi förlorat, så visar det sig att vi inte haft koll på kundernas beslutsprocess.

Läs mer
3 steg för en lyckad säljpresentation
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

3 steg för en lyckad säljpresentation

Du identifiera problemen och dess konsekvenser, förklarar hur din lösning löser dessa problem och sedan avslutar du med att förklara vilka fördelar (nyttor) de kan förvänta sig att få. Följer du detta recept kommer dina säljpresentationer att hjälpa dig att vinna fler affärsmöjligheter.

Läs mer
Kundbemötandet - har det någon betydelse?
Kundmötet, Säljkultur Torbjörn Johansson Kundmötet, Säljkultur Torbjörn Johansson

Kundbemötandet - har det någon betydelse?

Varför förlorar företag kunder? 68% beror på brist på intresse hos leverantören enligt studien ‘Dialogue Marketing – den ändlösa försäljningen (IBM). Vilka gör man då affärer med? Med dem man GILLAR. Svårare är det inte. Priset kan vara lite högre, produkterna kan vara lite sämre men personalen har förstått hur viktigt KUNDBEMÖTANDET är. Jag ska nu berätta två självupplevda historier om hur olika det kan bli.

Läs mer