Kundbemötandet - har det någon betydelse?

Varför förlorar företag kunder?

68% beror på brist på intresse hos leverantören enligt studien ‘Dialogue Marketing – den ändlösa försäljningen (IBM).

Vilka gör man då affärer med? Med dem man GILLAR. Svårare är det inte. Priset kan vara lite högre, produkterna kan vara lite sämre men personalen har förstått hur viktigt KUNDBEMÖTANDET är.

Jag ska nu berätta två självupplevda historier om hur olika det kan bli.

Här kommer den första. Jag arbetar med Pipedrive CRM och ville veta om en affärssystemsleverantör hade integrationsgränssnitt mot Zapier för att kunna kopplas mot pipedrive. Därför skickade jag ett enkelt mejl till företaget och ställde frågan. Enda kontaktpunkten var info@företaget.se. Häng med nu!

iStock-920743046.jpg

[Jag] - Hej, Jag undrar ifall “affärssystemet” stödjer Zapier för integrationer? Om inte, finns det planer och i så fall när?

[Företaget] - Hej, Vilken kund/licens gäller ärendet i fråga? (så jag kan registrera för kundsupport).

[Jag] - Det är ingen specifik kund. Det är en generell produktfråga.

[Företaget] - Okay, jag förstår. Men jag kan tyvärr inte registrera ett ärende för supporten att besvara om det inte finns någon kund/licens att lägga det på. Ni kan alternativt vända er till en av våra återförsäljare.

[Jag] - Kan du inte prata med någon?

[Företaget] - Nej tyvärr, då får ni kontakta återförsäljare gällande frågor av integrationer.

Tror du att jag kommer att rekommendera företaget? Att jag nu berättar den här historien för många skapar ingen bra reklam för företaget i fråga. Hade hen kunnat agera på något annat sätt?

Ett tips! Interna angelägenheter ska aldrig bli externa problem!

iStock-485692472.jpg

Nummer två. Jag var och handlade i en matvaruaffär och det blev dags för charken.

[Jag] - Jag vill ha Brännebo skinka (rökt).

[Företaget] - Tyvärr, den är slut! Men vi har två andra, vill du provsmaka?

Han lät mig provsmaka två och jag valde den godaste och mannen sade “det är min favoritskinka”. Häng med nu på fortsättningen.

[Företaget] - Gillar du Parmaskinka? Vi har fått in en som är fantastiskt god, den bara smälter i munnen. Vill du ha ett smakprov?

[Jag] - Absolut! Mmmmm. Den var god, jag tar 12 skivor.

[Företaget] - Jag har en ekologisk dansk ost jag kan rekommendera till parmaskinkan? Den gifter sig med skinkan. Vill du ha provsmaka?

[Jag] - Absolut! Mmmmm. Den var god, jag tar en bit.

Jag köpte två produkter som jag inte tänkt köpa men jag kände inte mig lurad utan tacksam för att någon hjälpt mig att hitta godsaker. Matvaruaffären tjänade 100 kronor extra på mig den dagen.

Hur mycket pengar drar de in i merförsäljning under en dag? Vad händer om alla i butiken anammar arbetssättet?

Jag finns här för att hjälpa dig!