Konsultrollen - vad innefattar den?

Jag har arbetat i konsultbranschen i över 10 år, som regionchef i två företag och nu som konsult på Vojigo. Det är något speciellt att vara konsult, att vara kundernas problemlösare och strategiska rådgivare. Jag googlade på konsultrollen och hittade bland annat följande:

5 personliga egenskaper som passar en konsult (hittades på academicwork.se):

  1. Självgående: Du trivs med att ta ansvar för din egen karriärutveckling och drivs av att genomföra projekt på bästa tänkbara sätt. Som konsult kliver du ofta in i redan befintliga team där medlemmarna känner varandra väl. Därför är det viktigt att du har lätt för att integreras i nya team och också själv tar ansvar för att göra det.

  2. Flexibel: Det är vanligt att som konsult jobba med många olika uppdrag på många olika arbetsplatser. Du måste med andra ord trivas med omväxling och ha god anpassningsförmåga.

  3. Relationsskapare: Du är duktig på att skapa goda relationer och förtroende hos dina kundföretag. Med bra relationer och framgångsrika samarbeten ökar dina chanser att få fler eller längre konsultuppdrag, eller att bli överrekryterad.

  4. Problemlösare: Många gånger anlitar företag konsulter i syfte att lösa ett (eller flera) problem. Det är därför viktigt att du trivs med att ställas inför utmaningar och drivs av att hitta lösningar på dessa.

  5. Målmedveten: Som konsult är det vanligt att du jobbar med projekt som har tidsbegränsningar och strikta budgetramar. Därför är det viktigt att du trivs med att jobba mot tydliga mål och deadlines.


Många konsultföretag arbetar med kompetensmatriser. Så även kammarkollegiet. I tabellen nedan visas 5 kompetensnivåer kopplat till 5 områden. Det sista området Affärsmannaskap har jag lagt till själv då jag anser att det saknas och ofta är den felande länken för att tydliggöra för konsulter att de har en förväntan på sig att bidra till fler affärer. Jag träffar ofta företag som klagar på att personalen inte tipsar om nya möjliga affärer eller själva bidrar till nya affärer. Mitt tips: bygg in det i kompetens och lönemodeller. Tydliggör förväntningarna och synliggör de bidrar. Du ska ni få se att det börjar hända saker. Och varför inte använda GAMIFICATION för att synliggöra hjältarna?

Kompetensmatris.png
Med säljträning händer det!
— Torbjörn @Vojigo