Varför är CRM systemen sällan uppdaterade?
CRM, Säljkultur, Digitalisering, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson CRM, Säljkultur, Digitalisering, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson

Varför är CRM systemen sällan uppdaterade?

Många företag jag träffat har ett CRM system men dock inte alla. En del företag har valt att hålla ihop CRM delen som en del av företagets affärssystem. Oftast för att slippa kostsam integration mellan IT-system. I de flesta fall ingick CRM modulen på "köpet" och de har inte gjort ett aktivt val utifrån vad som är bäst för säljorganisationen.

Läs mer
När ska du INTE sälja?
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

När ska du INTE sälja?

Har du någon gång kommit till ett kundmöte där kunden haft tonläge, ansiktsuttryck eller kroppsspråk som signalerar att personen inte är på topp? Någon tidigare händelse har satt personen i ett dåligt sinnestillstånd. Då spelar det ingen roll hur bra ditt erbjudanden är även om det är en perfekt matchning mot kundens behov. Personen är inte mottaglig för dina argument. Vad värre är, du kan i framtiden förknippas med detta dåliga tillstånd!

Vilka alternativ har du? Vad kan du göra?

Läs mer
Är det framgångsrikt att arbeta med "barriärbrytande mål"?
Motiverande mål/mätetal Torbjörn Johansson Motiverande mål/mätetal Torbjörn Johansson

Är det framgångsrikt att arbeta med "barriärbrytande mål"?

Att skapa vinnarkulturer blir en allt större och viktigare utmaning inom all framtidsinriktad företagsverksamhet. En vinnarkultur präglas av faktorer som t.ex barriärbrytande mål, det är svårt att spränga en gräns utan att först ha sprängt den med tanken och accepterat den med känslorna.

Vill du veta hur jag gjorde när jag ökade omsättningen från 39 till 150 miljoner på tre år?

Läs mer
Eftersträvar du "happy happy" i en förhandling?
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Eftersträvar du "happy happy" i en förhandling?

Lars-Johan Åge är ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm, utbildad i förhandling på Harvard Law School i USA och listad i Dagens Industri som en av Sveriges populäraste föreläsare.

Han utmanar åhörarna att eftersträva ”happy happy” snarare än ”win win”. 

Vad är då hans recept för en framgångsrik förhandling?

Läs mer
Är du en SENnare?
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Är du en SENnare?

För några år sedan anlitade jag fiskarsonen från Göteborg, Christer Olsson, för att hålla ett seminarium under en personalkonferens. Christer talade om ett antal personer som SENnade. Jag har inte tid, SEN, inte nu, SEN. Att VETA men inte GÖRA förändrar ingenting.

Det är väl inte du?

Läs mer
Hur effektiva är era interna säljmöten?
Interna säljmöten Torbjörn Johansson Interna säljmöten Torbjörn Johansson

Hur effektiva är era interna säljmöten?

Det var det dags för veckans möte med säljarna. Kommer det att se ut som de senaste mötena vi har haft? Kommer säljarna att komma oförberedda och endast uppdaterade kring de frågor de vet kommer att ställas? Vad skulle hända om vi började fundera över varför vi har dessa interna säljmöten? Kanske är detta frågor du haft? Det har i alla fall jag.

Här kommer några tips på hur ni kan effektivisera era interna säljmöten:

Läs mer
Varför är struktur inte lika viktigt inom sälj som inom leveransprojekt?
Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson

Varför är struktur inte lika viktigt inom sälj som inom leveransprojekt?

I veckans bloggartikel adresserar jag bristande struktur inom försäljning. Vem skulle idag köra ett leveransprojekt utan att ha någon form av projektmodell och projektplan? Ingen! Varför ska vi då göra det inom försäljning?

bpm.online har gjort en undersökning som visar att: 40% av säljorganisationerna har inget beskrivet arbetssätt! Hur ser det ut hos er?

Läs mer
Vikten av säljcoaching ute på fältet
Säljcoaching Torbjörn Johansson Säljcoaching Torbjörn Johansson

Vikten av säljcoaching ute på fältet

Syftet med säljcoaching är att se till att dina säljare gör rätt saker, det vill säga att de visar rätt beteende. Att de säljer rätt produkter/tjänster till rätt kunder på rätt sätt, med rätt process. När säljare använder rätt beteende blir de framgångsrika.

Frågan är: Hur vet du om detta händer om du inte ser dem som säljer ”in action”?

Läs mer
Tar du dig tid att stanna upp och reflektera?
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Tar du dig tid att stanna upp och reflektera?

Hur ofta tar du dig tid att stanna upp och reflektera? Varje dag? varje vecka? varje månad? eller år? Om du vill bli bättre på det du gör, behöver du kontinuerligt utvärdera det du gör, korrigera brister, förstärka styrkor och sedan testa det nya förbättrade arbetssättet. 

Brukar du reflektera? Om inte, varför inte börja NU!

Läs mer
Försök först förstå, sedan att bli förstådd
Kundmötet, Behovsanalys Torbjörn Johansson Kundmötet, Behovsanalys Torbjörn Johansson

Försök först förstå, sedan att bli förstådd

Det blir allt vanligare att kunderna själva analyserar sina problem och möjliga lösningar, tack vare Google. Mycket information finns tillgängligt på bara ett "klicks" avstånd. Det resulterar ofta i att de skickar ut en RFP eller RFQ, men har de ställt rätt diagnos? Har de hittat orsaken till problemet eller löser de bara verkan av problemet?

Läs mer
Vilket perspektiv har ert kunderbjudande,  produkt eller kundnytta?
Kunderbjudande Torbjörn Johansson Kunderbjudande Torbjörn Johansson

Vilket perspektiv har ert kunderbjudande, produkt eller kundnytta?

Vårt erbjudande till kund kan beskrivas ur två olika perspektiv: produkt eller kundnytta. I perspektivet produkt beskriver vi vad vi gör om vi är ett tjänsteföretag eller vad produkten är om vi är ett produktföretag. I perspektivet kundnytta beskriver vi den kundnytta som produkten eller tjänsten skapar. Låt mig ge ett exempel.

Säljer ni borrmaskiner eller hål?

Läs mer
Ladda ned e-boken "Monitor integration med Pipedrive"