Fokusera på rätt kundämnen genom 3P

Jag behöver bearbeta fler kundämnen men vilka ska jag fokusera på?  Den frågan har vi nog alla ställt oss någon gång. Använder du dig av någon metod eller väljer du slumpartat något kundämne och börjar ringa? Varför inte testa 3P?

3P är ett sätt att fokusera på rätt kundämnen och står för Prioritera, Preparera och Planera. Men, hur gör man då?

  • Prioritera
    Lista alla kundämnen så att du har en lång lista. Hitta de 5 viktigaste kriterierna som bör vara uppfyllda för att vi ska bearbeta kundämnet (kriterier för en bra kund). Vikta kriterierna och poängsätt dessa. När du sedan går igenom varje kundämne och bedömer varje kriterium så får du fram en totalsumma. Sortera sedan listan så att du får högsta poängen överst.

  • Preparera
    Börja uppifrån i listan. Här läser du på om företagen, deras utmaningar och ekonomi. Här är företagens webbsidor samt LinkedIn bra verktyg att använda. Vilka personer känner du på företaget eller har relation till via andra kontakter?

  • Planera
    Vem ska jag kontakta? När? Har jag koll på vad jag ska säga under bokningssamtalet? Varför ska kundämnet träffa just mig?

Om du använder 3P kommer du att säkerställa att du fokuserar på rätt kunder och att du själv är både förberedd och påläst. 

Vill du veta mer om hur man hittar fler kunder? Behöver du hjälp?