Många gillar inte att ringa "kalla samtal". Jag har tidigare skrivit ett bloggartikel om hur man kan få effektivitet i att ringa. Men om man inte vill ringa, finns det då alternativ?
Hur ska man då få till kundmöten?
Be om referenser
Skrev nyligen ett nyhetsbrev om detta. Be om referenser då du talar eller träffar någon kontaktperson.
Skicka LinkedIn - Inmail
Använder du någon av LinkedIns betalversion (t.ex. Sales Navigator)? Då kan du skicka LinkedIn mejl till personer som är bortanför dina "nivå 2" kontakter. Enkelt under förutsättning att din kontaktperson använder LinkedIn, vilket inte alla gör ännu.
Deltagande i LinkedIn grupper
Här kan man vara med i dialoger och pss bli intressant för ett möte.
Content Marketing - nyhetsbrev
Skriv nyhetsbrev och publicera dessa på din hemsida samt sociala medier som t.ex LinkedIn och Twitter.
Digital marknadsföring
Köp digitala annonser på t.ex. sociala medier.
Mässor och konferenser
Besök mässor och konferenser. Här kan du få till många möten på ett och samma tillfälle.
Direkt e-post
Skicka ett vanligt mejl till de du vill träffa.
Deltag i olika affärsnätverk
Gå med i något affärsnätverk som t.ex. BNI. Här kan du få hjälp att bli introducerad.
Håll föredrag i din målgrupp
Genomför t.ex frukostmöten eller webinars på nätet.
Byt kundämnen med olika kollegor
Känner dina kollegor i din säljgrupp något kundämne som du vill träffa? Få hjälp av hen att få till ett möte.
Vill du veta mer om hur man ber om något av ovanstående arbetssätt?