CRM lösningar - till för säljare eller controllers?
Säljare ogillar att bli kontrollerade. Ändå är många CRM lösningar uppbyggda just för att kontrollera, inte för att ge säljarna ett verktyg för att öka effektiviteten och motivationen.
Vilket kundvärde skapar era produkter och tjänster?
Vad är ert värdeerbjudande? Många säljare är vana att prata om sin produkter och tjänster men kanske inte lika vana att prata om den nytta produkterna och tjänsterna skapar. Så här tar du fram ert företags värdeerbjudande.
Är du igång efter julledigheten?
Då var det dags att börja jobba igen efter en skön julledighet. Men hur är det energinivån egentligen? Svårt att komma igång? Vad och hur ska du göra?
Generera fler leads genom att se vem som besöker din webbplats
Endast 2% av besökarna på webbplatser lämnar sina uppgifter! Ta reda på vilka de övriga är och fyll ditt CRM med nya affärsmöjligheter.
KPI'er för framgångsrika säljorganisationer
Någon har sagt: “What gets measured gets done.” Men hur vet vi vad vi ska mäta? Skapar alla mätetal angelägenhet, inspiration, motivation och ökade försäljningsresultat?
Effektiv schemaläggning av publiceringar på sociala kanaler
Många funderar säkert på hur de ska hinna med att publicera olika inlägg på sociala medier. Det har jag också gjort tills jag fick tips om en programvara som löste problemet. Vilken kan du läsa mer om här.
Så skriver du vinnande offerter
Offerten ska inte innehålla något nytt. Offerten ska vara en sammanfattning från tidigare steg i säljprocessen där vi gjort behovsanalysen och presenterat en eller flera alternativa lösningar.
Kan du förutse kommande månaders säljvolymer?
Många företag använder mätetal (KPI´er) som är resultat från historien. Det resultatet säger inget om hur det kommer att gå nästa månad eller månaden efter det. Kan man då förutse vad som komma skall?
Vojigo certifierad Pipedrive Expert Partner
Vi är nu listade som "Pipedrive Expert Partner" på Pipedrives externa webbsida. Riktigt kul! Idag är det bara två svenska företag som finns listade. Är du intresserad att testa Pipedrive kostnadsfritt i 30 dagar?
Att hitta B2B säljorganisationens navigationssystem
Ett navigationssystem visar vart man är, vart man ska och hur man tar sig dit. De flesta företag (men inte alla) har en säljprocess uppdelat i olika etapper. Hur vet jag då om jag kommer att nå mitt mål? Hur ska jag hålla motivationen uppe då utfallet kan dröja ett helt år?
Har du och ditt kundämne samma bild av verkligheten?
Har du och kundämnet inte samma bild av problemet så kommer ni inte heller att vara överens om vilken lösning som är den rätta. Gör så här…
Vad vill du, egentligen?
Hur blir man motiverad? Det handlar om att ha hitta tillräckliga motiv för att göra något. Motiv ger motivation. Här kommer receptet…
3 steg för en lyckad säljpresentation
Du identifiera problemen och dess konsekvenser, förklarar hur din lösning löser dessa problem och sedan avslutar du med att förklara vilka fördelar (nyttor) de kan förvänta sig att få. Följer du detta recept kommer dina säljpresentationer att hjälpa dig att vinna fler affärsmöjligheter.
Här är receptet för att slippa beslutsvånda!
Brukar du skjuta upp beslut för att det känns olustigt? Målar du upp problem eller farhågor större än de egentligen är? Så här gör du för att slippa beslutsvånda!
5 sätt spelifiering kan öka ROI för säljstödssystem (CRM)
Ett säljstödssystem värde beror på vilken information som matas in i det. Att hålla informationen uppdaterad garanterar att säljarna kan samverka med kunder på det mest effektiva och lönsamma sättet. Men om säljstödssystemet inte uppdateras konsekvent och korrekt blir det ett mycket mindre värdefullt verktyg för säljarna och företaget. Säljstödssystemets ROI är mycket beroende av kvaliteten och konsistensen i den information som säljarna matar in. Att få säljare engagerade med att mata in sin information är en av de största utmaningarna för att få en bra ROI. Hur kan då spelifiering öka säljstödssystemets ROI?
3 steg för att undvika en uppblåst säljpipeline
Som försäljningschef är en av de mest utmanande uppgifterna att hantera sitt säljteams säljpipeline. Med tiden blir säljpipelinen uppblåst av affärsmöjligheter som inte längre är aktuella och relevanta. Men genom att använda tre enkla steg så kan du hjälpa ditt säljteam att bättre hantera sina affärsmöjligheter och förhindra en uppblåst säljpipeline och en högst irrelevant säljprognos (som baseras på affärerna i säljpipelinen).
Låt ditt CRM hjälpa dig att prioritera rätt affärsmöjligheter
Finns det några likheter mellan en säljare och en orienterare? Absolut, båda behöver veta var de är, vart de ska samt hur de ska ta sig dit på bästa sätt. Men har säljaren lika bra hjälpmedel som orienteraren? Några kanske, men alla andra då? Hur kan man ändra på det?
80/20 regeln – sluta sträva efter perfektion
Hur gör du när du snabbt behöver ta fram ett resultat? Att få ett 100% korrekt resultat brukar ofta ta väldigt lång tid. Mitt tips är: använd Paretoprincipen.
Säljare: dela in din arbetstid i 5 delar!
Hur ska man hinna med allt man ska göra? Det handlar om att skapa en balans i den säljpipeline du jobbar i. En enkel tumregel är följande. Dela i din arbetsvecka i fem delar…
Pipedrive CRM får toppbetyg
Användarna av olika CRM har sagt sitt. Pipedrive har fått toppbetyg och är det CRM som definieras som ledare. Extra kul att vara Pipedrive Expert Partner.
- AI 5
- Behovsanalys 6
- CRM 74
- Digitalisering 110
- Försäljningsprocesser 28
- Förändringsledning 13
- GDPR 3
- Gamification 6
- Hitta affärsmöjligheter 25
- Integrationer 15
- Interna säljmöten 6
- Key Account Management 7
- Kunderbjudande 12
- Kundmötet 34
- Kundnöjdhet 8
- Lead Nurturing 4
- Motiverande mål/mätetal 20
- Personlig effektivitet 52
- Pipedrive 66
- Prioritera kunder 4
- Samspel sälj och marknad 7
- Social Selling 2
- Strategi 6
- Säljcoaching 10
- Säljkultur 8
- Öka sannolikheten 7