Har du testat detta produktivitetstrick?
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Har du testat detta produktivitetstrick?

Har du någon gång varit i ett dåligt sinnestillstånd och inte har lust med något? Kanske brukar du träna regelbundet men idag har du ingen lust och ställer in träningen? Kanske handlar det om att undvika börja med en tidskrävande uppgift på jobbet? Här ska du få ett tips på hur du kan ändra ditt dåliga sinnestillstånd genom att ändra ditt fysiologiska recept.

Läs mer
Zapier - en räddare i nöden!
Digitalisering, CRM, Integrationer Torbjörn Johansson Digitalisering, CRM, Integrationer Torbjörn Johansson

Zapier - en räddare i nöden!

I veckan ställdes jag inför ett stort problem. Jag behövde till Pipedrive CRM importera information om avslutade affärer tre år tillbaka i tiden. Det var ofantligt många produkter till gigantiskt många affärer. Problemet var att till avslutade affärer läsa in vilka produkter som ingick och där fanns det ingen standardlösning. Så har löste jag problemet…

Läs mer
Pipedrive + Pointagram = SANT
Digitalisering, CRM, Gamification Torbjörn Johansson Digitalisering, CRM, Gamification Torbjörn Johansson

Pipedrive + Pointagram = SANT

Nu var det dags att hitta ett verktyg som kan visualisera spelifiering (gamification) utifrån vilka aktiviteter som utförs i Pipedrive samt vilka affärer som vi vinner. Som vanligt så skannar jag Pipedrives marknadsplats för att se vilka app alternativ som finns tillgängliga. Jag valde Pointagram därför att…

Läs mer
5 punkter interna säljmöten bör innehålla
Interna säljmöten Torbjörn Johansson Interna säljmöten Torbjörn Johansson

5 punkter interna säljmöten bör innehålla

Saknar era interna säljmöten något? Fokuserar era möten på siffror och försäljningsmål, men misslyckas med att inspirera och främja professionell säljutveckling? Hur kan vi då få ut maximalt av vårt interna säljmöte? Låt oss göra det med försäljning eller SALES! Här kommer fem punkter som interna säljmöten bör innehålla:

Läs mer
Kundbemötandet - har det någon betydelse?
Kundmötet, Säljkultur Torbjörn Johansson Kundmötet, Säljkultur Torbjörn Johansson

Kundbemötandet - har det någon betydelse?

Varför förlorar företag kunder? 68% beror på brist på intresse hos leverantören enligt studien ‘Dialogue Marketing – den ändlösa försäljningen (IBM). Vilka gör man då affärer med? Med dem man GILLAR. Svårare är det inte. Priset kan vara lite högre, produkterna kan vara lite sämre men personalen har förstått hur viktigt KUNDBEMÖTANDET är. Jag ska nu berätta två självupplevda historier om hur olika det kan bli.

Läs mer
Är du rädd för att misslyckas?
Personlig effektivitet, Säljkultur, Förändringsledning Torbjörn Johansson Personlig effektivitet, Säljkultur, Förändringsledning Torbjörn Johansson

Är du rädd för att misslyckas?

Jag är den första att erkänna att jag har gjort en massa misstag och det är jag tacksam för. Så många människor är rädda för att misslyckas att de inte ens försöker. Bortsett från själva misslyckandet är de rädda för att känna sig dumma eller bli generade över sitt misslyckande, och så tar de inte risken.

Att göra fel är bra. Utan fel kan vi inte gå utanför våra komfortzoner. Utan fel kan vi aldrig lära oss vad som fungerar och vad som inte gör det. Utan misstag kan vi inte bli framgångsrika.

Läs mer
Företagskultur är som lagårdslukt....
Säljkultur Torbjörn Johansson Säljkultur Torbjörn Johansson

Företagskultur är som lagårdslukt....

Att skapa vinnarkulturer blir en allt större och viktigare utmaning inom all framtidsinriktad företagsverksamhet. En vinnarkultur präglas av faktorer som: barriärbrytande mål, visionärt tänkande, kollektivt självförtroende, hög mental höjd, låg prestationsångest samt en positiv tankekultur. Följande påståenden kännetecknar vinnarkultur…

Läs mer
Förenkla och effektivera säljarens vardag
CRM, Digitalisering Torbjörn Johansson CRM, Digitalisering Torbjörn Johansson

Förenkla och effektivera säljarens vardag

Jag har använt många olika CRM system under min yrkeskarriär. Det startade med Excel (inget CRM system men företaget jag jobbade på trodde det), Siebel, SuperOffice, Salesforce, Lime, Milestone Selling och nu använder jag Pipedrive.

Ett säljstödssystem, eller CRM, ska i första hand hjälpa säljare att effektivisera sitt arbete och i andra hand tillfredsställa övriga organisationen med olika funktioner. Varför blev det då pipedrive?

Läs mer
Hur får du med dig personalen i en förändring?
Förändringsledning, CRM Torbjörn Johansson Förändringsledning, CRM Torbjörn Johansson

Hur får du med dig personalen i en förändring?

Hur många gånger har inte införandet av CRM system havererat? Varför då? Därför att det saknats delaktighet från säljarna samt att ingen fokuserat på att svara på säljarna frågor som “What´s in it for me?” Oftast är det ledningen som vill få kontroll på säljorganisationen, inte ge säljarna ett verktyg för att effektivera vardagen. Hur gör man då ifall man vill införa ett nytt CRM stöd?

Läs mer
People don’t buy what you do; they buy why you do it!
Kunderbjudande Torbjörn Johansson Kunderbjudande Torbjörn Johansson

People don’t buy what you do; they buy why you do it!

Jag har lyssnat på en del TED-Talks genom åren, men det finns en som särskilt utmärker sig. Denna Ted Talk-video från Simon Sinek är ovärderlig och gäller för säljare oberoende bransch eftersom den handlar om hur vår hjärna fungerar. Folk köper från människor som de känner, gillar och litar på. Vill du veta vilken TED-Talk det är?

Läs mer