
Vem är din största konkurrent inom B2B försäljning?
Många analytiker hävdar - och många säljare skulle nog hålla med - att dagens största konkurrent inte är någon annan liknande leverantör, utan ”status quo”. Ett "gör ingenting" eller "ändra ingenting" beslut är nu det vanligaste resultatet från komplexa B2B inköpsprocesser.
Att tävla mot status quo kräver att vi lyckas etablera en tydlig insikt hos våra kunder mellan de negativa följderna av att fortsätta på sin nuvarande bana och de positiva fördelarna som omfattar behovet av förändringen. Om vi inte kan det, är det då sannolikt att de kommer att initiera en förändring?

Alla goda ting är 3
Det har hänt att jag jobbat på en affär som sedan aldrig blev av. När jag utvärderat varför hittade jag förklaringar som jag borde sett tidigare. Tidigt bör man säkerställa att det finns tillräckliga förutsättningar. Vilka är då dessa?

Med online säljträning händer det!
Äntligen, nu är det dags...
Lanseringen av mitt nya online B2B säljträningsprogram: 7 steg till ökade säljprestationer.

Ber du inte om ordern, får du den kanske inte
Varför är det så att ordet "avslut" tycks oroa de mest kompetenta och erfarna säljarna? Om det är rätt kundämne som både behöver och kan köpa produkten eller tjänsten, om presentationen har gått bra och invändningarna har hanterats på ett bra sätt. I så fall borde det vara helt naturligt och självklart att be om ordern. Hur ber man då om ordern?

Letar du efter "compelling event" under kundmötet?
Den tvingande händelsen, eller dess frånvaro, är en stark ledande indikator på sannolikheten för att en affärsmöjlighet ska bli en order. Många säljare glömmer att ställa frågan om tid. När skulle ni vilja ha lösningen på plats? Varför just då?

Så omvandlar du invändningar till möjligheter
Det finns i grunden tre sorteras invändningar, nämligen inbillade, skenbara och legitima. Här kommer några exempel på hur du kan bemöta invändningar. Vilka är de vanligaste invändningarna du har stött på?

Vad gör du när du är tidig till ditt kundmöte?
Många har kanske inte reflekterat över frågan. Du kanske sitter kvar i bilen eller går in på ett fik och tar en kopp kaffe. Men varför inte använda tiden mer effektivt?
Gör som Henrik!

När ska du INTE sälja?
Har du någon gång kommit till ett kundmöte där kunden haft tonläge, ansiktsuttryck eller kroppsspråk som signalerar att personen inte är på topp? Någon tidigare händelse har satt personen i ett dåligt sinnestillstånd. Då spelar det ingen roll hur bra ditt erbjudanden är även om det är en perfekt matchning mot kundens behov. Personen är inte mottaglig för dina argument. Vad värre är, du kan i framtiden förknippas med detta dåliga tillstånd!
Vilka alternativ har du? Vad kan du göra?

Eftersträvar du "happy happy" i en förhandling?
Lars-Johan Åge är ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm, utbildad i förhandling på Harvard Law School i USA och listad i Dagens Industri som en av Sveriges populäraste föreläsare.
Han utmanar åhörarna att eftersträva ”happy happy” snarare än ”win win”.
Vad är då hans recept för en framgångsrik förhandling?

Att presentera i dialogform
Hur kan man då uppnå samma flexibilitet som gamla OH-bladen, men elektroniskt? Jag letade på nätet och hittade en produkt som uppfyllde alla mina önskemål inom området "Conversational Presenting".
Vill du veta vilken produkt det var?

Försök först förstå, sedan att bli förstådd
Det blir allt vanligare att kunderna själva analyserar sina problem och möjliga lösningar, tack vare Google. Mycket information finns tillgängligt på bara ett "klicks" avstånd. Det resulterar ofta i att de skickar ut en RFP eller RFQ, men har de ställt rätt diagnos? Har de hittat orsaken till problemet eller löser de bara verkan av problemet?

Storytelling - nytt eller urgammalt?
Storytelling är inget nytt. Att kommunicera med berättelser är 250 000 år gammalt och är det äldsta sättet att kommunicera människa till människa. Därefter kommer rita vilket är 27 000 år gammalt, skriften kom för 3 500 år sedan och det senaste, Powerpoint, ett av våra mest använda presentationsverktyg, har "bara" 28 år på nacken. Storytelling är ...

Utöka kundkretsen - be om referenser
Hur gör du när du väljer restaurang eller väljer film då du gör ett biobesök. Går du på rekommendationer av andra eller väljer du helt själv?
För någon vecka skrev jag om hur man får effektivitet i att ringa "kalla samtal", men kan man få dem lite "varmare"? Svaret är JA.
Men hur gör man då?

Har du koll på kundernas beslutsprocess?
Allt för många gånger har jag varit med om att säljare säger sig ha koll på affären. Tyvärr alltför ofta, när vi förlorat, så visar det sig att vi inte haft koll på kundernas beslutsprocess.
- AI 5
- Behovsanalys 6
- CRM 74
- Digitalisering 111
- Försäljningsprocesser 28
- Förändringsledning 13
- GDPR 3
- Gamification 6
- Hitta affärsmöjligheter 25
- Integrationer 15
- Interna säljmöten 6
- Key Account Management 7
- Kunderbjudande 12
- Kundmötet 34
- Kundnöjdhet 8
- Lead Nurturing 4
- Motiverande mål/mätetal 20
- Personlig effektivitet 52
- Pipedrive 67
- Prioritera kunder 4
- Samspel sälj och marknad 8
- Social Selling 2
- Strategi 6
- Säljcoaching 10
- Säljkultur 8
- Öka sannolikheten 7