Vem är din största konkurrent inom B2B försäljning?
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Vem är din största konkurrent inom B2B försäljning?

Många analytiker hävdar - och många säljare skulle nog hålla med - att dagens största konkurrent inte är någon annan liknande leverantör, utan ”status quo”. Ett "gör ingenting" eller "ändra ingenting" beslut är nu det vanligaste resultatet från komplexa B2B inköpsprocesser.

Att tävla mot status quo kräver att vi lyckas etablera en tydlig insikt hos våra kunder mellan de negativa följderna av att fortsätta på sin nuvarande bana och de positiva fördelarna som omfattar behovet av förändringen. Om vi inte kan det, är det då sannolikt att de kommer att initiera en förändring?

Läs mer
Alla goda ting är 3
Kundmötet, Behovsanalys Torbjörn Johansson Kundmötet, Behovsanalys Torbjörn Johansson

Alla goda ting är 3

Det har hänt att jag jobbat på en affär som sedan aldrig blev av. När jag utvärderat varför hittade jag förklaringar som jag borde sett tidigare. Tidigt bör man säkerställa att det finns tillräckliga förutsättningar. Vilka är då dessa?

Läs mer
Ber du inte om ordern, får du den kanske inte
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Ber du inte om ordern, får du den kanske inte

Varför är det så att ordet "avslut" tycks oroa de mest kompetenta och erfarna säljarna? Om det är rätt kundämne som både behöver och kan köpa produkten eller tjänsten, om presentationen har gått bra och invändningarna har hanterats på ett bra sätt. I så fall borde det vara helt naturligt och självklart att be om ordern. Hur ber man då om ordern?

Läs mer
När ska du INTE sälja?
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

När ska du INTE sälja?

Har du någon gång kommit till ett kundmöte där kunden haft tonläge, ansiktsuttryck eller kroppsspråk som signalerar att personen inte är på topp? Någon tidigare händelse har satt personen i ett dåligt sinnestillstånd. Då spelar det ingen roll hur bra ditt erbjudanden är även om det är en perfekt matchning mot kundens behov. Personen är inte mottaglig för dina argument. Vad värre är, du kan i framtiden förknippas med detta dåliga tillstånd!

Vilka alternativ har du? Vad kan du göra?

Läs mer
Eftersträvar du "happy happy" i en förhandling?
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Eftersträvar du "happy happy" i en förhandling?

Lars-Johan Åge är ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm, utbildad i förhandling på Harvard Law School i USA och listad i Dagens Industri som en av Sveriges populäraste föreläsare.

Han utmanar åhörarna att eftersträva ”happy happy” snarare än ”win win”. 

Vad är då hans recept för en framgångsrik förhandling?

Läs mer
Försök först förstå, sedan att bli förstådd
Kundmötet, Behovsanalys Torbjörn Johansson Kundmötet, Behovsanalys Torbjörn Johansson

Försök först förstå, sedan att bli förstådd

Det blir allt vanligare att kunderna själva analyserar sina problem och möjliga lösningar, tack vare Google. Mycket information finns tillgängligt på bara ett "klicks" avstånd. Det resulterar ofta i att de skickar ut en RFP eller RFQ, men har de ställt rätt diagnos? Har de hittat orsaken till problemet eller löser de bara verkan av problemet?

Läs mer
Storytelling - nytt eller urgammalt?
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Storytelling - nytt eller urgammalt?

Storytelling är inget nytt. Att kommunicera med berättelser är 250 000 år gammalt och är det äldsta sättet att kommunicera människa till människa. Därefter kommer rita vilket är 27 000 år gammalt, skriften kom för 3 500 år sedan och det senaste, Powerpoint, ett av våra mest använda presentationsverktyg, har "bara" 28 år på nacken. Storytelling är ...

Läs mer