Många har kanske inte reflekterat över frågan. Du kanske sitter kvar i bilen eller går in på ett fik och tar en kopp kaffe. Men varför inte använda tiden mer effektivt?
Första gången jag hörde detta var av min säljare Henrik för något år sedan. Han hade varit på ett kundbesök på ett kontorshotell och istället för att bara fokusera på företaget han skulle träffa, fotograferade han skylten över alla företag som fanns på företagshotellet.
Med andra ord fick han snabbt en lista över nya möjliga företag att bearbeta. Denna lista tog Henrik hem och började kvalificera företagen ifall de skulle passa in som möjliga kundämnen.
Men hade Henrik kunnat ta det något steg till medan han redan var på plats och hade lite tid över? Varför inte börja googla företagen och kolla relevanta kontaktpersoner på LinkedIn?
När han sedan avslutar sitt planerade kundmöte ställer han frågan om personen känner till något av de företag han är intresserad av. Hen kanske rentav känner de personer Henrik skulle vilja komma i kontakt med. Varför då inte be om referenser? Hur man gör detta kan du läsa om här.
Vill du veta mer om personlig effektivitet i säljarbetet?