Utöka kundkretsen - be om referenser

Hur gör du när du väljer restaurang eller väljer film då du gör ett biobesök. Går du på rekommendationer av andra eller väljer du helt själv? 

För någon vecka sen skrev jag om hur man får effektivitet i att ringa "kalla samtal", men kan man få dem lite "varmare"? Svaret är JA. Men hur gör man då?

Att be om referenser står sällan på säljarens agenda inför ett samtal eller ett möte och glöms ofta bort i entusiasmen över ordern eller i besvikelse över att ha gått miste om den. Jag har alltid bett om referenser (rekommendationer) efter det att jag genomfört ett uppdrag men kan man be om referenser vid andra tillfällen? Jag läste Bruce Kings bok "Sälj så det ryker" och han uppmanar säljare att i alla lägen be om referenser. Vad innebär det då i praktiken?

Du ställer frågan till den du talar med om hen känner någon annan som kan ha behov av dina tjänster. När du sedan ringer till personen (du blivit tipsad om) och refererar till att du fått namnet av "hen" så har du mycket lättare att få till ett möte. 

När bör du då göra detta?

  1. Då du ringer "kalla samtal" efter det att du fått till ett möte.

  2. Då du ringer "kalla samtal" efter att du fått nobben till ett möte.

  3. Då du avslutar varje fysiskt kundmöte.

  4. Efter genomförd leverans.

Vill du veta mer om hur man ber om referenser?