Kundbemötandet - har det någon betydelse?
Kundmötet, Säljkultur Torbjörn Johansson Kundmötet, Säljkultur Torbjörn Johansson

Kundbemötandet - har det någon betydelse?

Varför förlorar företag kunder? 68% beror på brist på intresse hos leverantören enligt studien ‘Dialogue Marketing – den ändlösa försäljningen (IBM). Vilka gör man då affärer med? Med dem man GILLAR. Svårare är det inte. Priset kan vara lite högre, produkterna kan vara lite sämre men personalen har förstått hur viktigt KUNDBEMÖTANDET är. Jag ska nu berätta två självupplevda historier om hur olika det kan bli.

Läs mer
Är du rädd för att misslyckas?
Personlig effektivitet, Säljkultur, Förändringsledning Torbjörn Johansson Personlig effektivitet, Säljkultur, Förändringsledning Torbjörn Johansson

Är du rädd för att misslyckas?

Jag är den första att erkänna att jag har gjort en massa misstag och det är jag tacksam för. Så många människor är rädda för att misslyckas att de inte ens försöker. Bortsett från själva misslyckandet är de rädda för att känna sig dumma eller bli generade över sitt misslyckande, och så tar de inte risken.

Att göra fel är bra. Utan fel kan vi inte gå utanför våra komfortzoner. Utan fel kan vi aldrig lära oss vad som fungerar och vad som inte gör det. Utan misstag kan vi inte bli framgångsrika.

Läs mer
Företagskultur är som lagårdslukt....
Säljkultur Torbjörn Johansson Säljkultur Torbjörn Johansson

Företagskultur är som lagårdslukt....

Att skapa vinnarkulturer blir en allt större och viktigare utmaning inom all framtidsinriktad företagsverksamhet. En vinnarkultur präglas av faktorer som: barriärbrytande mål, visionärt tänkande, kollektivt självförtroende, hög mental höjd, låg prestationsångest samt en positiv tankekultur. Följande påståenden kännetecknar vinnarkultur…

Läs mer
Förenkla och effektivera säljarens vardag
CRM, Digitalisering Torbjörn Johansson CRM, Digitalisering Torbjörn Johansson

Förenkla och effektivera säljarens vardag

Jag har använt många olika CRM system under min yrkeskarriär. Det startade med Excel (inget CRM system men företaget jag jobbade på trodde det), Siebel, SuperOffice, Salesforce, Lime, Milestone Selling och nu använder jag Pipedrive.

Ett säljstödssystem, eller CRM, ska i första hand hjälpa säljare att effektivisera sitt arbete och i andra hand tillfredsställa övriga organisationen med olika funktioner. Varför blev det då pipedrive?

Läs mer
Hur får du med dig personalen i en förändring?
Förändringsledning, CRM Torbjörn Johansson Förändringsledning, CRM Torbjörn Johansson

Hur får du med dig personalen i en förändring?

Hur många gånger har inte införandet av CRM system havererat? Varför då? Därför att det saknats delaktighet från säljarna samt att ingen fokuserat på att svara på säljarna frågor som “What´s in it for me?” Oftast är det ledningen som vill få kontroll på säljorganisationen, inte ge säljarna ett verktyg för att effektivera vardagen. Hur gör man då ifall man vill införa ett nytt CRM stöd?

Läs mer
People don’t buy what you do; they buy why you do it!
Kunderbjudande Torbjörn Johansson Kunderbjudande Torbjörn Johansson

People don’t buy what you do; they buy why you do it!

Jag har lyssnat på en del TED-Talks genom åren, men det finns en som särskilt utmärker sig. Denna Ted Talk-video från Simon Sinek är ovärderlig och gäller för säljare oberoende bransch eftersom den handlar om hur vår hjärna fungerar. Folk köper från människor som de känner, gillar och litar på. Vill du veta vilken TED-Talk det är?

Läs mer
Ta kontroll över dina offerter!
CRM, Personlig effektivitet, Digitalisering, Integrationer Torbjörn Johansson CRM, Personlig effektivitet, Digitalisering, Integrationer Torbjörn Johansson

Ta kontroll över dina offerter!

Som jag nämnt tidigare så är jag 100% digital i mitt arbete. När allt är digitaliserat vill man också uppnå en hög integration mellan olika system. Det är ett enormt slöseri med tid att mata in samma information flera gånger i olika system.

Hjärtat i min digitalisering är mitt CRM som är pipedrive. Jag har flera integration men saknade integration mot mitt dåvarande offertverktyg. Jag började analysera olika system och mitt slutgiltiga val blev…

Läs mer
...men jag är ingen säljare, eller?
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

...men jag är ingen säljare, eller?

“Jag är ingen säljare” har jag sagt vid ett flertal gånger under min yrkeskarriär. Orsaken var att jag förknippade ordet “säljare” med personen på bilden, en person som försöker sälja något som jag inte behöver och efteråt ångrar att jag har köpt. Men idag har jag blivit klokare. Att vara säljare är bland det finaste man kan vara. Tänk att vara kundens problemlösare och strategiska rådgivare, häftigt eller hur? Vad har du för bild av en säljare?

Läs mer
En metod att tänka i nya banor
Förändringsledning Torbjörn Johansson Förändringsledning Torbjörn Johansson

En metod att tänka i nya banor

När jag arbetar med förändringsledning i grupper så brukar jag använda “Eduardo De Bono`s tänkarhattar” som är en metod som stimulerar till kreativt tänkande. Den hjälper oss dessutom att på ett strukturerat sätt ta hand om alla synpunkter som en grupp har när en förändring ska genomföras. Hur gör man då?

Läs mer
När jobbar du, egentligen?
Hitta affärsmöjligheter Torbjörn Johansson Hitta affärsmöjligheter Torbjörn Johansson

När jobbar du, egentligen?

Hur många gånger har jag inte hittat lösningar på ett kundproblem då jag inte tänkt på det alls. Det bara poppar upp som popcorn när jag står i duschen, klipper gräsmattan eller när jag ska somna.  Det som krävs är att jag ställt frågan så att hjärnan kan arbeta i lugn och ro och leta i minnesbankerna som jag i medvetet tillstånd inte har tillgång till. 
Vilka händelser kan då innebära nya affärsmöjligheter?

Läs mer
Sluta slösa med din säljcoachningstid
Säljcoaching Torbjörn Johansson Säljcoaching Torbjörn Johansson

Sluta slösa med din säljcoachningstid

Det flesta är nog överens om vikten av säljcoachning. Modern B2B försäljning är komplex, och säljare behöver meningsfullt stöd för att lyckas. Säljcoachning faller snabbt in i rutan "viktigt, men inte brådskande" tidskategori. De flesta säljchefer vet redan om vikten av säljcoachning. Vad de kämpar med är: hur man gör det mer effektivt?

Läs mer
Med säljträning händer det!
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Med säljträning händer det!

Hur kan det komma sig att många lägger ner mycket tid och pengar på att träna på fritiden (förbättra sin hälsa) men inte gör det i jobbet där de spenderar den största delen av dygnets timmar? Svaren jag får är: ”Jag har inte tid”. Men har du råd att inte avsätta tid för att träna för att bli lite bättre och öka dina prestationer på arbetet?

Läs mer
Vem är din största konkurrent inom B2B försäljning?
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Vem är din största konkurrent inom B2B försäljning?

Många analytiker hävdar - och många säljare skulle nog hålla med - att dagens största konkurrent inte är någon annan liknande leverantör, utan ”status quo”. Ett "gör ingenting" eller "ändra ingenting" beslut är nu det vanligaste resultatet från komplexa B2B inköpsprocesser.

Att tävla mot status quo kräver att vi lyckas etablera en tydlig insikt hos våra kunder mellan de negativa följderna av att fortsätta på sin nuvarande bana och de positiva fördelarna som omfattar behovet av förändringen. Om vi inte kan det, är det då sannolikt att de kommer att initiera en förändring?

Läs mer
Att leda genom att visa vägen
Säljcoaching Torbjörn Johansson Säljcoaching Torbjörn Johansson

Att leda genom att visa vägen

Min tes är att du kan inte förvänta dig något av någon annan som du själv inte gör.

Bra ledare, leder genom att själv göra. Genom "walk the talk" blir du en person som andra vill följa. När en ledare säger en sak, men gör en annan, förstör de förtroendet - vilket är kritiskt för ett produktivt ledarskap. Här är 10 av många sätt att leda genom exempel…

Läs mer
Hur effektiva är era telefonmöten?
Interna säljmöten, Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Interna säljmöten, Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Hur effektiva är era telefonmöten?

Vem har inte varit med på telefonmöten som har varit rena katastrofen. I många fall kombinerade med något skärmdelningsprogram. Dålig täckning och hörbarhet på mobilnätet, folk kommer och går man vet inte vilka som är kvar eller inte. Är de med på mötet eller sitter de bara av tiden och gör en massa annat? Då kan det kanske bli så här. Se och njut igenkännande :).

Läs mer