Varför ska du ha en “elevator pitch” (HISSPITCH)?
Syftet med en “elevator pitch” är att under resan mellan några våningar kunna väcka tillräckligt intresse för att personen du talar med ska vilja fortsätta diskussionen vid ett senare tillfälle.
Vi vet alla hur svårt det är att kort, koncist och tydligt förklara vad vi jobbar med. Vi pratar på och adderar saker vartefter. Inte ett lyckat sätt att göra intryck på. Med en bra hisspitch så är du alltid redo att på kort tid förklara vad du gör på ett säljande och intressant sätt.
Det är bra om du har några olika varianter så du kan välja den som passar bäst för mottagaren du pratar med.
Så här tar du fram en “elevator pitch”:
Vem är du?
Börja med att presentera dig själv för den person du pratar med. Skriv en mening om vem du är och vad din roll är hos företaget.Vad gör ditt företag?
Vad hjälper ditt företag kunderna med? Adressera resultatet (kundnyttan) av dina produkter/tjänster inte själva produkterna/tjänsterna.Vad är värdet av era produkter/tjänster?
Vad gör ditt företag exceptionellt bra? Hur skiljer sig era produkter och/eller tjänster jämfört med era branschkollegors? Skriv kortfattat, 1-2 meningar om det värde som era produkter eller tjänster skapar för nuvarande kunder.Väck uppmärksamhet.
Använd gärna storytelling! Berätta en spännande historia om en kund eller erbjuda ett fascinerande faktum eller statistik om produkten/tjänsten.Träna.
Läs din hisspitch högt och se till att det låter naturligt. Tänk på din tonalitet. Spela in din pitch, lyssna på hur du låter, korrigera och gör om tills du är nöjd med resultatet.
Du ska få ett exempel av mig. Här är min 30 sekunders hisspitch:
“Jag heter Torbjörn Johansson och är grundare och konsult på Vojigo. Vi hjälper säljorganisationer och säljare att nå sin fulla potential.
Genom att kombinera traditionella säljmetoder med kundanpassade säljprocesser och moderna digitala verktyg kan vi effektivisera säljarnas vardag upp till en dag per vecka, per säljare.
Vårt unika arbetssätt TILLSAMMANS med kunden skapar intresse, lust och gör det roligt att arbeta med försäljning.
Vi engagerar fler och kunderna säljer mer!”