I veckan ställdes jag inför ett stort problem. Jag behövde till Pipedrive CRM importera information om avslutade affärer tre år tillbaka i tiden. Det var ofantligt många produkter till gigantiskt många affärer. Att importera information till Pipedrive är normalt inget problem. Det är enkelt att läsa in pågående och avslutade affärer, företagsinformation (kunder och prospekts), kontaktpersoner och produkter. Problemet var att till avslutade affärer läsa in vilka produkter som ingick och där fanns det ingen standardlösning.
Jag är Pipedrive Expert Partner och kontaktade supporten som gav mig ett tips. Använd integrationsverktyget Zapier och det gjorde jag.
Så här gjorde jag:
Jag såg till att lägga upp all nödvändig information i ett kalkylark.
Därefter så letade jag upp rätt affär som skulle uppdateras.
Därefter uppdaterade jag affären med de produkter som ingick.
Tog en stund innan jag förstod hur det fungerade. Men efter ett tag var jag i mål.
YIPPEE!
Zapier är inget nytt för mig. Det nya är att jag själv byggt integrationen med Zapier. Enkelt när man förstår konceptet!