
Se upp, dina tankar kan lura dig!
Vi glömmer bort att vi tänker. Vi fyller huvudet med information som vi tolkar som verklighet, i stället för att komma ihåg att det bara är tankar. Det är i slutändan alltid vårt eget tänkande som gör oss upprörda. Så här kan det gå…

Alla goda ting är 3
Det har hänt att jag jobbat på en affär som sedan aldrig blev av. När jag utvärderat varför hittade jag förklaringar som jag borde sett tidigare. Tidigt bör man säkerställa att det finns tillräckliga förutsättningar. Vilka är då dessa?

Med online säljträning händer det!
Äntligen, nu är det dags...
Lanseringen av mitt nya online B2B säljträningsprogram: 7 steg till ökade säljprestationer.

Alla är vi säljare! Håller du med?
Den viktigaste frågan när det gäller försäljning är: "Är du bra på det?"

Brukar du utvärdera dina prestationer?
Självbedömning handlar om att successivt lära sig att bedöma sina egna prestationer och som ett resultat av det identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov. Är det något du brukar göra? Stanna upp och reflektera, hitta saker att träna på?
Här är några bra självbedömningsfrågor som du kan fråga dig själv.

Hur påverkar GDPR tre viktiga säljsituationer?
Även när du säljer till ett företag, interagerar du med individer och deras personuppgifter varje dag, vilket innebär att många av dina aktiviteter faller under GDPR-omfattningen. Vad gäller?

Vilken användarnivå är du på LinkedIn?
Jag var med på ett webinar om Social Selling och LinkedIn för ett tag sedan där jag fick se en bild som jag fastande för. Den beskriver fem olika mognadsnivåer hos användare på LinkedIn och nyttan med varje nivå. Här kommer en kort beskrivning av dessa.

Har du rätt inställt fokus?
Har du någon gång varit med om att saker som du fokuserat på (medvetet eller omedvetet) dykt upp mitt framför näsan på dig? När jag skulle köpa en ny Audi, så såg jag Audis överallt. När min fru var gravid, så såg vi stora magar överallt, men var det fler stora magar ute än tidigare? Nej, men vårt fokus var inställt på det, därför såg vi det i bruset av allt annat. Det är det retikulära aktiveringssystemet (RAS) som hjälper oss att hålla fokus på det som är viktigt just nu.
Hur kan då RAS hjälpa oss i olika kundsituationer?

Effektivisera och automatisera försäljningsarbetet
När jag startade Vojigo hade jag som ambition att bli så digital som möjligt. Jag har digitaliserat allt, det enda jag har i papper är mina visitkort (finns digitalt också).
Vilka digitala verktyg använder jag då?

Ber du inte om ordern, får du den kanske inte
Varför är det så att ordet "avslut" tycks oroa de mest kompetenta och erfarna säljarna? Om det är rätt kundämne som både behöver och kan köpa produkten eller tjänsten, om presentationen har gått bra och invändningarna har hanterats på ett bra sätt. I så fall borde det vara helt naturligt och självklart att be om ordern. Hur ber man då om ordern?

Letar du efter "compelling event" under kundmötet?
Den tvingande händelsen, eller dess frånvaro, är en stark ledande indikator på sannolikheten för att en affärsmöjlighet ska bli en order. Många säljare glömmer att ställa frågan om tid. När skulle ni vilja ha lösningen på plats? Varför just då?

Eliminera slöserier
Det kanske mest demokratiska instrument som står oss alla till förfogande är att vi alla har lika mycket tid till förfogande. Det spelar ingen roll om du är president eller säljare, du har fortfarande 24 timmar om dygnet att få ut den livskvalitet som du har tänkt dig.
Slösar du bort din tid? eller slösar andra bort din tid? Så vad ska du göra åt det? Målet är att få mer värdeskapande tid! INTE att jobba mer.

Så omvandlar du invändningar till möjligheter
Det finns i grunden tre sorteras invändningar, nämligen inbillade, skenbara och legitima. Här kommer några exempel på hur du kan bemöta invändningar. Vilka är de vanligaste invändningarna du har stött på?

Ta kontroll över säljprocesserna!
Genom att göra jobbet TILLSAMMANS får man dessutom förankringsarbetet på köpet. När vi avslutar dagen så säger alla "SÅ SKA VI JOBBA". Om jag skulle rita upp processen så skulle införsäljningen av resultatet ta väldigt lång tid, om det överhuvudtaget skulle accepteras.
Två av kunderna som gjort denna resa är Elpress och Coreit. Så här säger de om arbetet:

Vad gör du när du är tidig till ditt kundmöte?
Många har kanske inte reflekterat över frågan. Du kanske sitter kvar i bilen eller går in på ett fik och tar en kopp kaffe. Men varför inte använda tiden mer effektivt?
Gör som Henrik!

Vart är ni på väg? Arbetar ert företag efter en tydlig strategi?
- Vill du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag ska ta härifrån?
- Det beror på vart du vill komma.
- Det spelar inte så stor roll.
- Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar.

Äggklockan hjälper dig att få mer gjort
Tekniken är utvecklad på 80–talet av Francesco Cirillo och är baserad på idén att kortare pauser gör att du blir mer effektiv då hjärnan får vila. Ordet Pomodoro kommer från italienskans ord för tomat och används därför att Cirillo använde en tomatäggklocka under sin studietid på universitetet (källa: Wikipedia).
Hur gör man då?

Följer du en upptrampad väg när du säljer eller måste du spåra?
Hur gör du när du jobbar med försäljning? Har ni ett beskrivet arbetssätt inom ditt företag? Jag har träffat ett antal företag som inte har någon kokbok och det får jag belägg för i statistiken.

Varför är CRM systemen sällan uppdaterade?
Många företag jag träffat har ett CRM system men dock inte alla. En del företag har valt att hålla ihop CRM delen som en del av företagets affärssystem. Oftast för att slippa kostsam integration mellan IT-system. I de flesta fall ingick CRM modulen på "köpet" och de har inte gjort ett aktivt val utifrån vad som är bäst för säljorganisationen.

När ska du INTE sälja?
Har du någon gång kommit till ett kundmöte där kunden haft tonläge, ansiktsuttryck eller kroppsspråk som signalerar att personen inte är på topp? Någon tidigare händelse har satt personen i ett dåligt sinnestillstånd. Då spelar det ingen roll hur bra ditt erbjudanden är även om det är en perfekt matchning mot kundens behov. Personen är inte mottaglig för dina argument. Vad värre är, du kan i framtiden förknippas med detta dåliga tillstånd!
Vilka alternativ har du? Vad kan du göra?
- AI 5
- Behovsanalys 6
- CRM 74
- Digitalisering 111
- Försäljningsprocesser 28
- Förändringsledning 13
- GDPR 3
- Gamification 6
- Hitta affärsmöjligheter 25
- Integrationer 15
- Interna säljmöten 6
- Key Account Management 7
- Kunderbjudande 12
- Kundmötet 34
- Kundnöjdhet 8
- Lead Nurturing 4
- Motiverande mål/mätetal 20
- Personlig effektivitet 52
- Pipedrive 67
- Prioritera kunder 4
- Samspel sälj och marknad 8
- Social Selling 2
- Strategi 6
- Säljcoaching 10
- Säljkultur 8
- Öka sannolikheten 7