Alla goda ting är 3
Kundmötet, Behovsanalys Torbjörn Johansson Kundmötet, Behovsanalys Torbjörn Johansson

Alla goda ting är 3

Det har hänt att jag jobbat på en affär som sedan aldrig blev av. När jag utvärderat varför hittade jag förklaringar som jag borde sett tidigare. Tidigt bör man säkerställa att det finns tillräckliga förutsättningar. Vilka är då dessa?

Läs mer
Brukar du utvärdera dina prestationer?
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Brukar du utvärdera dina prestationer?

Självbedömning handlar om att successivt lära sig att bedöma sina egna prestationer och som ett resultat av det identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov. Är det något du brukar göra? Stanna upp och reflektera, hitta saker att träna på?

Här är några bra självbedömningsfrågor som du kan fråga dig själv.

Läs mer
Har du rätt inställt fokus?
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Har du rätt inställt fokus?

Har du någon gång varit med om att saker som du fokuserat på (medvetet eller omedvetet) dykt upp mitt framför näsan på dig? När jag skulle köpa en ny Audi, så såg jag Audis överallt. När min fru var gravid, så såg vi stora magar överallt, men var det fler stora magar ute än tidigare? Nej, men vårt fokus var inställt på det, därför såg vi det i bruset av allt annat. Det är det retikulära aktiveringssystemet (RAS) som hjälper oss att hålla fokus på det som är viktigt just nu.

Hur kan då RAS hjälpa oss i olika kundsituationer?

Läs mer
Ber du inte om ordern, får du den kanske inte
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Ber du inte om ordern, får du den kanske inte

Varför är det så att ordet "avslut" tycks oroa de mest kompetenta och erfarna säljarna? Om det är rätt kundämne som både behöver och kan köpa produkten eller tjänsten, om presentationen har gått bra och invändningarna har hanterats på ett bra sätt. I så fall borde det vara helt naturligt och självklart att be om ordern. Hur ber man då om ordern?

Läs mer
Eliminera slöserier
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Eliminera slöserier

Det kanske mest demokratiska instrument som står oss alla till förfogande är att vi alla har lika mycket tid till förfogande. Det spelar ingen roll om du är president eller säljare, du har fortfarande 24 timmar om dygnet att få ut den livskvalitet som du har tänkt dig.

Slösar du bort din tid? eller slösar andra bort din tid? Så vad ska du göra åt det? Målet är att få mer värdeskapande tid! INTE att jobba mer.

Läs mer
Ta kontroll över säljprocesserna!
Förändringsledning, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson Förändringsledning, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson

Ta kontroll över säljprocesserna!

Genom att göra jobbet TILLSAMMANS får man dessutom förankringsarbetet på köpet. När vi avslutar dagen så säger alla "SÅ SKA VI JOBBA". Om jag skulle rita upp processen så skulle införsäljningen av resultatet ta väldigt lång tid, om det överhuvudtaget skulle accepteras.

Två av kunderna som gjort denna resa är Elpress och Coreit. Så här säger de om arbetet:

Läs mer
Äggklockan hjälper dig att få mer gjort
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Äggklockan hjälper dig att få mer gjort

Tekniken är utvecklad på 80–talet av Francesco Cirillo och är baserad på idén att kortare pauser gör att du blir mer effektiv då hjärnan får vila. Ordet Pomodoro kommer från italienskans ord för tomat och används därför att Cirillo använde en tomatäggklocka under sin studietid på universitetet (källa: Wikipedia).

Hur gör man då?

Läs mer
Varför är CRM systemen sällan uppdaterade?
CRM, Säljkultur, Digitalisering, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson CRM, Säljkultur, Digitalisering, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson

Varför är CRM systemen sällan uppdaterade?

Många företag jag träffat har ett CRM system men dock inte alla. En del företag har valt att hålla ihop CRM delen som en del av företagets affärssystem. Oftast för att slippa kostsam integration mellan IT-system. I de flesta fall ingick CRM modulen på "köpet" och de har inte gjort ett aktivt val utifrån vad som är bäst för säljorganisationen.

Läs mer
När ska du INTE sälja?
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

När ska du INTE sälja?

Har du någon gång kommit till ett kundmöte där kunden haft tonläge, ansiktsuttryck eller kroppsspråk som signalerar att personen inte är på topp? Någon tidigare händelse har satt personen i ett dåligt sinnestillstånd. Då spelar det ingen roll hur bra ditt erbjudanden är även om det är en perfekt matchning mot kundens behov. Personen är inte mottaglig för dina argument. Vad värre är, du kan i framtiden förknippas med detta dåliga tillstånd!

Vilka alternativ har du? Vad kan du göra?

Läs mer