När jobbar du, egentligen?

"Working 9 to 5" sjöng Dolly Parton i början på 80-talet. Men är det så idag? När börjar jobbet och när slutar det?

En före detta chef sa till mig då jag anställdes att detta inte var ett jobb utan en livsstil. Vad han menade var att hjärnan inte stängs av bara för att man går hem för dagen.

Hur många gånger har jag inte hittat lösningar på ett kundproblem då jag inte tänkt på det alls. Det bara poppar upp som popcorn när jag står i duschen, klipper gräsmattan eller när jag ska somna.  Det som krävs är att jag ställt frågan så att hjärnan kan arbeta i lugn och ro och leta i minnesbankerna som jag i medvetet tillstånd inte har tillgång till. 

Att omvärldsbevaka är en viktig del av prospekteringsarbetet. Omvärldsbevakningen sker under alla vakna timmar på dygnet genom att till exempel läsa tidningar (TV), följa med på “nätet” och vara aktiv på sociala medier som LinkedIn, Twitter och Facebook.

Vilka händelser kan då innebära nya affärsmöjligheter? Här kommer några exempel: nya lagkrav, produktionsökningar, neddragningar och besparingar, resursbrist, lokalbrist, personalförändringar, flytt, omorganisation, effektiviseringar (t.ex. nya rutiner, nya maskiner), nya orders, nya produkter/tjänster och nya marknader.

I sången "Working 9 to 5" saknade Dolly uppskattning från sin arbetsgivare och det är många säljare som inte får den uppskattning som de så väl förtjänar efter att ha vikt stora delar av sitt liv till jobbet. Här fyller säljcoachning en viktigt funktion för att synliggöra goda prestationer och beteenden.

P.S. Jag vill speciellt tacka Gunilla Molin som varit en inspirationskälla till denna bloggartikel.