Ta kontroll över dina offerter!
Som jag nämnt tidigare så är jag 100% digital i mitt arbete. När allt är digitaliserat vill man också uppnå en hög integration mellan olika system. Det är ett enormt slöseri med tid att mata in samma information flera gånger i olika system.
Hjärtat i min digitalisering är mitt CRM som är pipedrive. Jag har flera integration men saknade integration mot mitt dåvarande offertverktyg. Jag började analysera olika system och mitt slutgiltiga val blev…
Vilken är den BÄSTA boken du läst? (inom B2B försäljning)
Jag har läst en hel del böcker under min yrkeskarriär. Författare som Brian Tracy, Bruce King, Neil Reckham med flera. Ändå slår ingen den första säljboken jag läste som är skriven av…
...men jag är ingen säljare, eller?
“Jag är ingen säljare” har jag sagt vid ett flertal gånger under min yrkeskarriär. Orsaken var att jag förknippade ordet “säljare” med personen på bilden, en person som försöker sälja något som jag inte behöver och efteråt ångrar att jag har köpt. Men idag har jag blivit klokare. Att vara säljare är bland det finaste man kan vara. Tänk att vara kundens problemlösare och strategiska rådgivare, häftigt eller hur? Vad har du för bild av en säljare?
En metod att tänka i nya banor
När jag arbetar med förändringsledning i grupper så brukar jag använda “Eduardo De Bono`s tänkarhattar” som är en metod som stimulerar till kreativt tänkande. Den hjälper oss dessutom att på ett strukturerat sätt ta hand om alla synpunkter som en grupp har när en förändring ska genomföras. Hur gör man då?
Ska säljare ha fast eller rörlig lön?
Många företag har rörliga incitamentsdelar i lönen för säljare. Men säljer säljare mer om de har rörliga delar i lönen? Svaret kan vara både JA och NEJ. Det beror dels på vilka drivkrafter säljarna har, dels hur lönesystemet är uppbyggt. Vad ska man tänka på då man inför rörliga belöningsmodeller?
När jobbar du, egentligen?
Hur många gånger har jag inte hittat lösningar på ett kundproblem då jag inte tänkt på det alls. Det bara poppar upp som popcorn när jag står i duschen, klipper gräsmattan eller när jag ska somna. Det som krävs är att jag ställt frågan så att hjärnan kan arbeta i lugn och ro och leta i minnesbankerna som jag i medvetet tillstånd inte har tillgång till.
Vilka händelser kan då innebära nya affärsmöjligheter?
Sluta slösa med din säljcoachningstid
Det flesta är nog överens om vikten av säljcoachning. Modern B2B försäljning är komplex, och säljare behöver meningsfullt stöd för att lyckas. Säljcoachning faller snabbt in i rutan "viktigt, men inte brådskande" tidskategori. De flesta säljchefer vet redan om vikten av säljcoachning. Vad de kämpar med är: hur man gör det mer effektivt?
Med säljträning händer det!
Hur kan det komma sig att många lägger ner mycket tid och pengar på att träna på fritiden (förbättra sin hälsa) men inte gör det i jobbet där de spenderar den största delen av dygnets timmar? Svaren jag får är: ”Jag har inte tid”. Men har du råd att inte avsätta tid för att träna för att bli lite bättre och öka dina prestationer på arbetet?
Vem är din största konkurrent inom B2B försäljning?
Många analytiker hävdar - och många säljare skulle nog hålla med - att dagens största konkurrent inte är någon annan liknande leverantör, utan ”status quo”. Ett "gör ingenting" eller "ändra ingenting" beslut är nu det vanligaste resultatet från komplexa B2B inköpsprocesser.
Att tävla mot status quo kräver att vi lyckas etablera en tydlig insikt hos våra kunder mellan de negativa följderna av att fortsätta på sin nuvarande bana och de positiva fördelarna som omfattar behovet av förändringen. Om vi inte kan det, är det då sannolikt att de kommer att initiera en förändring?
Att leda genom att visa vägen
Min tes är att du kan inte förvänta dig något av någon annan som du själv inte gör.
Bra ledare, leder genom att själv göra. Genom "walk the talk" blir du en person som andra vill följa. När en ledare säger en sak, men gör en annan, förstör de förtroendet - vilket är kritiskt för ett produktivt ledarskap. Här är 10 av många sätt att leda genom exempel…
Hur effektiva är era telefonmöten?
Vem har inte varit med på telefonmöten som har varit rena katastrofen. I många fall kombinerade med något skärmdelningsprogram. Dålig täckning och hörbarhet på mobilnätet, folk kommer och går man vet inte vilka som är kvar eller inte. Är de med på mötet eller sitter de bara av tiden och gör en massa annat? Då kan det kanske bli så här. Se och njut igenkännande :).
Se upp, dina tankar kan lura dig!
Vi glömmer bort att vi tänker. Vi fyller huvudet med information som vi tolkar som verklighet, i stället för att komma ihåg att det bara är tankar. Det är i slutändan alltid vårt eget tänkande som gör oss upprörda. Så här kan det gå…
Alla goda ting är 3
Det har hänt att jag jobbat på en affär som sedan aldrig blev av. När jag utvärderat varför hittade jag förklaringar som jag borde sett tidigare. Tidigt bör man säkerställa att det finns tillräckliga förutsättningar. Vilka är då dessa?
Med online säljträning händer det!
Äntligen, nu är det dags...
Lanseringen av mitt nya online B2B säljträningsprogram: 7 steg till ökade säljprestationer.
Alla är vi säljare! Håller du med?
Den viktigaste frågan när det gäller försäljning är: "Är du bra på det?"
Brukar du utvärdera dina prestationer?
Självbedömning handlar om att successivt lära sig att bedöma sina egna prestationer och som ett resultat av det identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov. Är det något du brukar göra? Stanna upp och reflektera, hitta saker att träna på?
Här är några bra självbedömningsfrågor som du kan fråga dig själv.
Hur påverkar GDPR tre viktiga säljsituationer?
Även när du säljer till ett företag, interagerar du med individer och deras personuppgifter varje dag, vilket innebär att många av dina aktiviteter faller under GDPR-omfattningen. Vad gäller?
Vilken användarnivå är du på LinkedIn?
Jag var med på ett webinar om Social Selling och LinkedIn för ett tag sedan där jag fick se en bild som jag fastande för. Den beskriver fem olika mognadsnivåer hos användare på LinkedIn och nyttan med varje nivå. Här kommer en kort beskrivning av dessa.
Har du rätt inställt fokus?
Har du någon gång varit med om att saker som du fokuserat på (medvetet eller omedvetet) dykt upp mitt framför näsan på dig? När jag skulle köpa en ny Audi, så såg jag Audis överallt. När min fru var gravid, så såg vi stora magar överallt, men var det fler stora magar ute än tidigare? Nej, men vårt fokus var inställt på det, därför såg vi det i bruset av allt annat. Det är det retikulära aktiveringssystemet (RAS) som hjälper oss att hålla fokus på det som är viktigt just nu.
Hur kan då RAS hjälpa oss i olika kundsituationer?
Effektivisera och automatisera försäljningsarbetet
När jag startade Vojigo hade jag som ambition att bli så digital som möjligt. Jag har digitaliserat allt, det enda jag har i papper är mina visitkort (finns digitalt också).
Vilka digitala verktyg använder jag då?
- AI 5
- Behovsanalys 6
- CRM 74
- Digitalisering 110
- Försäljningsprocesser 28
- Förändringsledning 13
- GDPR 3
- Gamification 6
- Hitta affärsmöjligheter 25
- Integrationer 15
- Interna säljmöten 6
- Key Account Management 7
- Kunderbjudande 12
- Kundmötet 34
- Kundnöjdhet 8
- Lead Nurturing 4
- Motiverande mål/mätetal 20
- Personlig effektivitet 52
- Pipedrive 66
- Prioritera kunder 4
- Samspel sälj och marknad 7
- Social Selling 2
- Strategi 6
- Säljcoaching 10
- Säljkultur 8
- Öka sannolikheten 7